W przyszłym roku przewozy nie będą rosły tak szybko, jak w 2020 r., ale 15-procentowy wzrost jest realny – przewiduje prezes UTLC ERA Aleksiej Grom. Aby rozładować rosnący popyt na przewozy, sojusz kolei rosyjskich, białoruskich i kazachskich zamierza utworzyć też dwa nowe korytarze transportowe. Organizacja podkreśla też znaczenie rozwoju infrastruktury.
Aleksiej Grom zapewnił, że przynajmniej w pierwszym kwartale 2021 r. nie dojdzie do podwyżki stawek przewozowych stosowanych przez UTLC ERA na sieci o rozstawie 1520 mm. Jego zdaniem stabilny poziom opłat to jeden z czynników decydujących o konkurencyjności kolei.
Wiele miejsca w swoim wystąpieniu Grom poświęcił koniecznemu rozwojowi infrastruktury. – Jednym z przykładów jest długość pociągu: gdy przeładowujemy kontenery na granicy chińskiej na platformy o rozstawie kół 1520 mm, formujemy jeden skład zamiast dwóch. Później, na granicy polskiej, musi on jednak ponownie zostać podzielony. Gdyby nie ta konieczność, wydajność naszej pracy mogłaby wzrosnąć o 50% – stwierdził. Zwiększenie maksymalnej długości pociągu możliwej do przyjęcia na stacjach po polskiej stronie pozwoliłoby na znaczne oszczędności finansowe, a tym samym – dalszą poprawę atrakcyjności transportu kolejowego.
Prezes organizacji zapowiedział uruchomienie dwóch nowych korytarzy transportowych. Pierwszy z nich, którego trasy Grom nie ujawnił, ma zostać przetestowany jeszcze w bieżącym roku. O drugim wiadomo, że będzie przebiegał przez Kaliningrad i zostanie otwarty w pierwszym kwartale 2021 r. Plany te wynikają nie z konkretnego zapotrzebowania zgłaszanego przez klientów, lecz z istniejących rezerw przepustowości.
Zdaniem prezesa UTLC ERA jego organizacja jest przykładem dobrej współpracy międzynarodowej, skierowanej w przyszłość i uwzględniającej interesy wszystkich stron. – Jeśli w projekcie międzynarodowym złożonym np. z 9 państw jedno z ogniw wycofuje się ze współpracy lub działa źle, szkodę ponoszą wszyscy uczestnicy. Aby zaoferować konkurencyjny produkt, należy łączyć wysiłki – przekonywał.
UTLC przyjmuje optymistyczne założenia na przyszły rok. Przewozy między Azją i Europą mają – według prognoz – wzrosnąć o 10-15%. Istotny może okazać się fakt, że władze Rosji rozważają dofinansowywanie przez państwo przewozów tranzytowych na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.