Rynek Infrastruktury
Jarosław Teodorowicz, naczelnik wydziału Rozwoju Lokalnego i Integracji Europejskiej Urzędu Miasta w Ustce, poinformował Portal Morski, że w nowej marinie będzie mogło cumować około 100 jachtów. Do tego planowane jest również zaplecze dla żeglarzy oraz kładka, która pozwoli na przejście nad kanałem łączącym oba baseny. Teodorowicz dodaje, że koncepcją jest zainteresowany już marszałek woj. pomorskiego. Część pieniędzy na inwestycję miałby bowiem pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Pomorskiego na lata 2014-2020.
Przedstawiciel magistratu dodał, iż nie jest wykluczone, że projekt może powstać w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. – To oczywiście wstępna koncepcja, która może się jeszcze zmienić. Szacujemy, że inwestycja będzie kosztowała około 45 mln zł brutto. Dofinansowanie unijne może wynieść około 40 procent. Dlatego już dzisiaj rozglądamy się za partnerem, lub inwestorem prywatnym, który chciałby dołączyć się do projektu – powiedział Portalowi Morskiemu Teodorowicz. Urzędnicy z Ustki chcą również, aby tereny wokół mariny zostały przeznaczone pod usługi hotelowe i turystyczne.
Ustka stara się o port jachtowy już od początku lat 90. XX w. Najpierw krążyła informacja o możliwości budowy marin jachtowych z zewnętrznych funduszy z w ramach projektu Suport Net. Do jego realizacji nigdy nie doszło. Później pojawiła się szansa na marinę w Ustce, ale ostatecznie nowoczesny port żeglarski wybudowano w Łebie. W 2004 r. w ramach rewitalizacji usteckiej starówki zaplanowano niewielki port dla jachtów w samym centrum kurortu w okolicy stacji ratownictwa morskiego. Również ten pomysł spalił na panewce.
W przyszłym roku w Ustce rozpocznie się z kolei budowa nowego basenu przeznaczonego dla rybaków. Ta inwestycja, warta około 16 mln zł jest w całości finansowana z funduszy unijnych. W nowym basenie będzie mogło cumować od 30 do 50 jednostek. Termin zakończenia prac to 2015 rok.