Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na założenie wspólnego przedsiębiorstwa przez PKP Cargo i jego litewskiego odpowiednika. Spółka ma oferować kolejowe przewozy intermodalne z Litwy do Polski, a także do Niemiec i Włoch.
O zgodzie prezesa UOKiK poinformował zarząd PKP Cargo w giełdowym komunikacie bieżącym. – Spółka jest w trakcie analizy, czy dla utworzenia wspólnego przedsiębiorcy będą wymagane zgody innych organów antymonopolowych – zastrzeżono w dokumencie.
Decyzja polskiego urzędu antymonopolowego to kolejny krok na drodze do realizacji wspólnych planów obu przewoźników. Umowę w sprawie powołania wspólnego operatora intermodalnego podpisano podczas polsko-litewskiego szczytu rządowego
17 września ubiegłego roku. – Ta umowa to przykład realizacji strategii Grupy PKP Cargo. Dążymy do tego, aby z przewoźnika kolejowego przekształcić się w operatora logistycznego. Chcemy też być coraz bardziej aktywnym podmiotem w naszej części Europy – mówił wtedy prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. Spółka ma jednak nie być nowym przewoźnikiem, lecz agregować usługi i zapewniać wysoką jakość obsługi klienta.
Wniosek w tej sprawie wpłynął do UOKiK
19 lutego. Ostatnio podawany termin rozpoczęcia działalności to
trzeci kwartał bieżącego roku.
Obie strony planują, że wspólne przedsiębiorstwo joint venture będzie operatorem intermodalnym w przewozach międzynarodowych między Litwą a Polską oraz między Litwą a zachodnią Europą (w tym – Włochami i Niemcami). Ma ona świadczyć usługi organizacji kolejowych przewozów jednostek intermodalnych (kontenerów lub naczep samochodowych) typu terminal-terminal, składów całopociągowych, usługi frachtu produktów niebezpiecznych, a w razie potrzeby – także usługi „ostatniej mili”. Jednym z celów jest przejęcie części ładunków obsługiwanych obecnie przez aktywnych na tych trasach przewoźników drogowych. Strategia ekspansji międzynarodowej LTG Cargo obejmuje także Ukrainę, gdzie powstałą niedawno spółka-córka oferuje wynajem taboru, spedycję i inne usługi transportu towarów.