PKP SA i fundusz CVC Capital Partners sfinalizowały proces negocjacji sprzedaży akcji PKP Energetyka SA. Oba podmioty podpisały umowę sprzedaży akcji. Zaproponowana wartość przedsiębiorstwa opiewa na 1 965 mld zł co, po korekcie o wartość długu netto spółki, daje cenę na poziomie 1 410 mld zł.
– CVC okazał się najlepszym partnerem i złożył najlepszą ofertę z najwyższą ceną. Poszukiwaliśmy podmiotu, który wzmocni pozycję rynkową PKP Energetyka i umożliwi jej dynamiczny rozwój. Ta transakcja to kolejny duży sukces w realizowanym przez PKP SA procesie prywatyzacyjnym. Ma duże znaczenie nie tylko dla Grupy PKP, ale i dla gospodarki. Do Polski wchodzi bowiem jeden ze światowych potentatów branży inwestycyjnej – powiedział Jakub Karnowski, prezes zarządu PKP SA.
Wsparcie dla spółek z Grupy PKP
– Przychody z prywatyzacji PKP Energetyka będą istotnym wsparciem dla realizowanego przez PKP SA programu inwestycyjnego. Spółka modernizuje i buduje dworce kolejowe na terenie całego kraju. Część środków będzie stanowiło wsparcie także dla inwestycji taborowych PKP Intercity (zakup dodatkowych 10 składów Dart) oraz uruchomienia programu koniecznej modernizacji stacji postojowych i końcowych PKP Intercity w całym kraju [informację tę próbujemy doprecyzować – red.] – czytamy w komunikacie. Ponadto, jak informuje PKP SA, umowa zawarta z CVC oznacza stworzenie w ciągu najbliższych lat kilkuset nowych miejsc pracy w Grupie PKP.
Umowa ma charakter przedwstępny. Po spełnieniu się tzw. warunków zawieszających, do których zaliczają się zgoda organu antymonopolowego i uzyskanie zgód korporacyjnych, fundusz CVC nabędzie 100% akcji PKP Energetyka.
W lipcu PKP SA udzieliła CVC wyłączności do dalszych negocjacji w procesie prywatyzacji PKP Energetyka. Wybór poprzedzony był analizami. PKP SA kierowała się m.in. takimi kryteriami jak: cena, warunki pozacenowe oferty, czynniki mające zapewnić spółce rozwój oraz doświadczenie w podobnych procesach (w tym działalności regulowanej).
PKP SA zabezpiecza interesy pracowników
– Prowadząc procesy prywatyzacyjne, zarząd PKP SA dokłada wszelkich starań, aby w jak największym stopniu zabezpieczyć interesy pracowników. Przed prywatyzacją PKP Energetyka podpisano Pakt Gwarancji Pracowniczych, zapewniający osobom zatrudnionym w spółce gwarancje zatrudnienia do 4 lat i premię prywatyzacyjną. Ponadto 15% środków ze sprzedaży spółki trafi do Funduszu Własności Pracowniczej, którego uczestnikami są byli i obecni pracownicy PKP – czytamy w komunikacie PKP SA. Dzięki transakcji kwota aktywów zgromadzonych w Funduszu Własności Pracowniczej wyniesie ok. 750 mln zł. Oznacza to ponad czterokrotny wzrost wartości środków od 2012 roku. Po stronie PKP SA proces obsługiwali: Rothschild (doradca finansowy) oraz kancelaria Weil, Gotshal & Manges.
4-letnie gwarancje pracownicze równają się okresowi kontraktu, jaki PKP Energetyka posiada z PKP PLK. Więcej o zobowiązaniach spółki wobec zarządcy infrastruktury kolejowej napisaliśmy
TUTAJ. Jeszcze 22 lipca związki zawodowe zaapelowały jednak do premier Ewy Kopacz o wstrzymanie procesu prywatyzacyjnego PKP Energetyka. Więcej na ten temat przeczytasz
TUTAJ.
O funduszu CVC
CVC aktualnie prowadzi inwestycje z funduszy o łącznej wartości 52 mld dol. Zarządza rachunkami ponad 300 inwestorów z 40 krajów. Jest wiodącą globalną firmą private equity oraz firmą doradztwa inwestycyjnego, założoną w 1981 roku, posiadającą sieć 22 biur na terenie Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych. Aktualnie, fundusze CVC posiadają udziały w ponad 50 spółkach na całym świecie, zatrudniając około 400 000 osób oraz osiągając roczne łączne przychody w wysokości około 130 mld dol. CVC posiada doświadczenie w inwestycjach długoterminowych związanych z działalnością regulowaną w krajach UE (m.in. zakup spółki Inalta, hiszpańskiego operatora sieci przesyłowych czy belgijskiego narodowego operatora pocztowego BPost).
Jakie zagrożenia i korzyści płyną ze sprzedaży PKP Energetyka Funduszowi CVC, czytaj na portalu MONITOR
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ