Koleje Ukraińskie modernizują swoje wagony-platformy tak, by mogły one przewozić przesyłki pocztowe. Przewoźnik negocjuje obecnie warunki transportu z operatorami pocztowymi, chwaląc się zapewnieniem terminowych dostaw niezależnie od pogody i zdarzeń zakłócających ruch na drogach. W Polsce poczta nie korzysta z usług kolei od ośmiu lat.
Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) poinformowały niedawno, że planują one uruchomienie w niedalekiej przyszłości przewozów pocztowych. Sieć logistyczna oparta miałaby zostać na istniejących połączeniach pasażerskich. Zarząd kolejowy prowadzi obecnie negocjacje z operatorami pocztowymi, choć naturalne wydaje się, że UZ będzie w tym zakresie współpracował z narodowym operatorem pocztowym Ukrposzta.
Kolej dowiezie przesyłki nawet wtedy, gdy zawodzi transport drogowy
Jak podkreśla dyrektor operacyjny UZ Wiaczesław Jer'omin, kolej jest przewidywalnym i stabilnym środkiem transportu, który jest w stanie zapewnić poczcie możliwość przewozu przesyłek o dowolnych gabatytach. – Operatorzy pocztowi są bardzo zainteresowani naszymi usługami, bo ich klienci będą mogli zawsze odebrać swoje przesyłki o czasie bez względu na pogodę i inne czynniki, które wpływają na punktualność [innych rodzajów transportu] – przekonuje. Dodaje przy tym, że świadczenie przewozów dla poczty ma nie wpłynąć w żaden sposób na czas przejazdu czy inne parametry ruchu pasażerskiego.
Do przewozu poczty w kontenerach mają być wystawiane wagony-platformy. Podczas ich modernizacji wózki mają zostać wymienione na takie, jakie stosuje się w wagonach pasażerskich. Należy w tym miejscu dodać, że choć UZ nie prowadzą obecnie przewozu poczty, nieprzerwanie łączą ruch pasażerski z towarowym, uruchamiając szereg pociągów osobowych, w składzie których znajdują się również pojedyncze wagony towarowe. Kursy tego typu realizowane są m.in. na trasach Czerniowce – Sokiriany, Czerniowce – Storożyniec czy Hołowaniwśk – Pomiczna. Formowanie „towosów” nie jest jednak praktykowane w przypadku kursów dalekobieżnych.
Poczta Polska całkowicie przestawiła się na transport drogowy
W Polsce poczta nie korzysta w swoich łańcuchach logistycznych z usług kolei od niemal dekady. W 2011 r. Poczta Polska rozwiązała umowę z PKP Intercity, na mocy której przewoźnik włączał do składu pociągu nocnego ostatni w kraju wagon pocztowy – relacji Kraków – Szczecin. Wcześniej operator pocztowy rezygnował systematycznie z przewozów po szynach na kolejnych trasach. Działo się to wraz z kolejnymi etapami wdrażania nowego systemu obsługi przesyłek, który zakładał ich przewóz elastyczniejszym i niejednokrotnie szybszym transportem drogowym.
Poczta praktycznie zakończyła już wyprzedaż swojego taboru kolejowego. Przewóz przesyłek odbywał się bowiem najczęściej w wagonach należących właśnie do Poczty Polskiej, a nie do spółek kolejowych. Obecnie nie ma planów powrotu do systemu pociągów pocztowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.