Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Tunel pod Świną: TBM płynie przez Ocean Arktyczny

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
26-08-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Porr/ Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

Wyprodukowana w Chinach tarcza, która ma być wykorzystywana do drążenia tunelu w Świnoujściu wypłynęła już z portu. Co niezwykle interesujące, armator wybrał trasę Przejściem Północno-Wschodnim, czyli przez Morze Arktyczne. W tym roku zakres pokrywy lodowej osiąga historyczne minima.

– TBM (Tunel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel – przyp. autora) płynie do nas na statku Da Chang. Spodziewamy się, że statek przypłynie do Świnoujścia na początku października, oczywiście wszystko zależy od warunków pogodowych – wyjaśnia Lucyna Roszyk z firmy Porr, która jest liderem konsorcjum realizującego kontrakt na budowę tunelu pod Świną. Wspomniana jednostka (IMO: 9608398) pływa pod banderą Hongkongu – jej aktualną pozycję można sprawdzić na stronie marinetraffic.com

Jak informuje przedstawicielka konsorcjum, za wybór trasy odpowiada strona chińska, która odpowiada za dostarczenie TBM do Polski. Podróż powinna potrwać ok. 40 dni, zaś rozładunek z procedurą celną około 14 dni. Uruchomienie samego TBM i rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na wiosnę 2021 roku.

Zmiany klimatu ułatwiają transport

Możliwość realizacji przewozów towarowych przez Morze Arktyczne przez stulecia fascynowała podróżników i armatorów. Poszukiwanie przejścia Północno-Zachodniego i Północno-Wschodniego (upraszczając: jego częścią jest Północna Droga Morska) trwało przez stulecie. Jednak to zmiany klimatyczne ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że jego wykorzystanie w celach komercyjnych stało się realne. Wyjątkowo ciepłe lata sprawiają bowiem, że powierzchnia pokrywy lodowej w miesiącach letnich jest coraz mniejsza i umożliwia rejsy na północ od Syberii nawet bez korzystania z pomocy lodołamaczy.


Pod koniec lipca Scientific American oraz Hydro International informowały, że w lipcu zasięg pokrywy lodowej osiągnął historyczne minimum. A przejście Północno-Wschodnie było całkowicie wolne od lodu – to o tyle istotne, że przeważnie minimalny zasięg lodu osiągany był we wrześniu, po którym Ocean Arktyczny ponownie zaczynał zamarzać.

Obecnie powierzchnia pokrywy lodowej w Arktyce to ok. 6 mln km2 czyli ok. 16% poniżej średniej z okresu 2013-2019, a obecne warunki pogodowe, w tym notowane już od czerwca rekordowo wysokie temperatury oznaczają, że topnienie będzie jeszcze długo postępować. Poprzednie rekordowo niskie zasięgi lodu odnotowywano w roku 2012 i 2007. Ostatnie lata to zasięg pokrywy lodowej w okresie letnim mniejszy o ok. 50% względem średniej z lat 1979-2000.

Tunel dla Świnoujścia

TBM powstał w Chinach na specjalne zamówienie wykonawcy świnoujskiego. Mimo pandemii, która Kraj Środka dotknęła w pierwszej kolejności, udało się ją zmontować zgodnie z planem. Maszyna, o której mowa będzie miała zewnętrzną średnicę wynoszącą ok. 13,5 m, a sama tarcza to 12 m średnicy. Będzie ważyła 2740 ton. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m.

W czerwcu przeprowadzone zostały odbiory, a po nich TBM został rozłożony na 129 części i przez kolejne tygodnie był szykowany do transportu do Polski. Szerzej o samych pracach nad maszyną pisaliśmy w kwietniu. Tunel powstanie na zlecenie miasta Świnoujście, w imieniu którego rolę inwestora zastępczego pełni GDDKiA w Szczecinie. Wykonawcą jest konsorcjum firm Porr, Porr Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin. Kontrakt ma wartość 793 mln zł.

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin. Cała przeprawa drogowa będzie miała 3,4 km długości, z czego tunel w części drążonej 1,4 km i kolejnych ok. 300 m na odcinkach początkowych, które będą wykonane metodą odkrywkową.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

TEM – coś więcej niż drążenie

Biznes i przemysł

TEM – coś więcej niż drążenie

Łukasz Malinowski 12 sierpnia 2023

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Drogi i autostrady

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Łukasz Malinowski 31 października 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

TEM – coś więcej niż drążenie

Biznes i przemysł

TEM – coś więcej niż drążenie

Łukasz Malinowski 12 sierpnia 2023

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Drogi i autostrady

PORR: Przetargi PKP PLK potrzebne na już

Łukasz Malinowski 31 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5