Wyprodukowana w Chinach tarcza, która ma być wykorzystywana do drążenia tunelu w Świnoujściu wypłynęła już z portu. Co niezwykle interesujące, armator wybrał trasę Przejściem Północno-Wschodnim, czyli przez Morze Arktyczne. W tym roku zakres pokrywy lodowej osiąga historyczne minima.
– TBM (Tunel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel – przyp. autora) płynie do nas na statku Da Chang. Spodziewamy się, że statek przypłynie do Świnoujścia na początku października, oczywiście wszystko zależy od warunków pogodowych – wyjaśnia Lucyna Roszyk z firmy Porr, która jest liderem konsorcjum realizującego kontrakt na budowę tunelu pod Świną. Wspomniana jednostka (IMO: 9608398) pływa pod banderą Hongkongu – jej aktualną pozycję można sprawdzić na stronie
marinetraffic.com.
Jak informuje przedstawicielka konsorcjum, za wybór trasy odpowiada strona chińska, która odpowiada za dostarczenie TBM do Polski. Podróż powinna potrwać ok. 40 dni, zaś rozładunek z procedurą celną około 14 dni. Uruchomienie samego TBM i rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na wiosnę 2021 roku.
Zmiany klimatu ułatwiają transport
Możliwość realizacji przewozów towarowych przez Morze Arktyczne przez stulecia fascynowała podróżników i armatorów. Poszukiwanie przejścia Północno-Zachodniego i Północno-Wschodniego (upraszczając: jego częścią jest Północna Droga Morska) trwało przez stulecie. Jednak to zmiany klimatyczne ostatnich dziesięcioleci sprawiły, że jego wykorzystanie w celach komercyjnych stało się realne. Wyjątkowo ciepłe lata sprawiają bowiem, że powierzchnia pokrywy lodowej w miesiącach letnich jest coraz mniejsza i umożliwia rejsy na północ od Syberii nawet bez korzystania z pomocy lodołamaczy.
Pod koniec lipca
Scientific American oraz
Hydro International informowały, że w lipcu zasięg pokrywy lodowej osiągnął historyczne minimum. A przejście Północno-Wschodnie było całkowicie wolne od lodu – to o tyle istotne, że przeważnie minimalny zasięg lodu osiągany był we wrześniu, po którym Ocean Arktyczny ponownie zaczynał zamarzać.
Obecnie powierzchnia pokrywy lodowej w Arktyce to ok. 6 mln km2 czyli ok. 16% poniżej średniej z okresu 2013-2019, a obecne warunki pogodowe, w tym notowane już od czerwca rekordowo wysokie temperatury oznaczają, że topnienie będzie jeszcze długo postępować. Poprzednie rekordowo niskie zasięgi lodu odnotowywano w roku 2012 i 2007. Ostatnie lata to zasięg pokrywy lodowej w okresie letnim mniejszy o ok. 50% względem średniej z lat 1979-2000.
Tunel dla Świnoujścia
TBM powstał w Chinach na specjalne zamówienie wykonawcy świnoujskiego. Mimo pandemii, która Kraj Środka dotknęła w pierwszej kolejności, udało się ją zmontować zgodnie z planem. Maszyna, o której mowa będzie miała zewnętrzną średnicę wynoszącą ok. 13,5 m, a sama tarcza to 12 m średnicy. Będzie ważyła 2740 ton. Cała konstrukcja ma mieć długość 101 m.
W czerwcu przeprowadzone zostały odbiory, a po nich TBM został rozłożony na 129 części i przez kolejne tygodnie był szykowany do transportu do Polski.
Szerzej o samych pracach nad maszyną pisaliśmy w kwietniu. Tunel powstanie na zlecenie miasta Świnoujście, w imieniu którego rolę inwestora zastępczego pełni GDDKiA w Szczecinie. Wykonawcą jest konsorcjum firm Porr, Porr Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin. Kontrakt ma wartość 793 mln zł.
Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin. Cała przeprawa drogowa będzie miała 3,4 km długości, z czego tunel w części drążonej 1,4 km i kolejnych ok. 300 m na odcinkach początkowych, które będą wykonane metodą odkrywkową.