Mariusz W.
Rok temu uruchomiono połączenie kolejowe centrum Warszawy z Lotniskiem Chopina. Kosztem 300 mln zł oddano do użytku tunel kolejowy o długości blisko 2 km zakończony podziemnym przystankiem w bezpośrednim sąsiedztwie terminala lotniska. Obecnie w każdy dzień powszedni odjeżdża z niego blisko 70 pociągów. 19 grudnia 2012 r. uruchomiono kolejowe połączenie z Lotniskiem w Świdniku. Koszt inwestycji to 16 mln zł dofinansowanych ze środków RPO.
W środę 29 maja 2013 r. zostaną oddane do użytku nowy fragment linii kolejowej i przystanek dzięki którym będzie możliwy dojazd pociągiem na Lotnisko Goleniów. Dzięki przywróceniu prędkości 120 km/h dojazd ze Szczecina na lotnisko będzie trwał 40 minut, z Kołobrzegu – 90 minut. Podwyższenie maksymalnej prędkości na tej trasie oznacza skrócenie czasu przejazdu do 35 minut PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku Goleniów - Kołobrzeg wykonały kompleksową wymianę nawierzchni na długości ponad 16 km. W ramach zaplanowanych robót wyremontowano wiadukt w Gryficach oraz przebudowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Podróżni korzystają ze zmodernizowanych peronów w Baszewicach, Gąbinie, Głowaczewie, Nowogardzie, Wyszomierzu, Bieczynie Pomorskim i Starym Borku.
Pociągi zmierzające do przystanku obok lotniska pojadą po nowej linii kolejowej o długości ponad 4 km. Budowa łącznicy do portu lotniczego objęła również montaż nowych rozjazdów, wykonanie nasypów czy budowę systemu sterowania ruchem kolejowym. Podróżni jadący na lotnisko będą korzystać ze osłoniętego wiatą z oświetleniem oraz przejściem prowadzącym do terminalu lotniska. Ta inwestycja o wartości 67 mln zł została również dofinansowana środkami RPO.
Prace nad pozostałymi projektami są bardzo zaawansowane. Trwa rewitalizacja 50 kilometrowego odcinka linii kolejowej Olsztyn – Szymany za 118 mln zł. Rozpoczęto przygotowanie dokumentacji na dobudowanie 2 km toru prowadzącego do bezpośredniego sąsiedztwa przyszłego lotniska. Otwarto przetarg na modernizację połączenia kolejowego z podkrakowskimi Balicami polegającego na budowie drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki – Kraków Balice, dobudowie 400 metrów torów bezpośrednio do terminala lotniska i elektryfikację odcinka za kwotę 240 mln zł. Na ukończeniu są studium wykonalności i prace projektowe na budowę połączenia kolejowego Katowic z Lotniskiem Pyrzowice. Prace projektowe będą kosztować 52 mln zł, a budowa zaplanowana jest po 2014 roku.
W dalszej perspektywie planowane jest wybudowanie następnych połączeń z Lotniskami Reymonta w Łodzi i Jasionka w Rzeszowie. Łącznie na budowę, modernizacje i prace projektowe kolejowych połączeń z lotniskami PKP Polskie Linie kolejowe wydadzą w tej perspektywie prawie 800 mln zł.
Połączenia kolejowe z lotniskami spełniają podwójną rolę. Obok przejęcia i usprawnienia istniejącego ruchu pasażerskiego, w przypadku Warszawy czy Krakowa, sprzyjają rozwojowi aglomeracji np.: Olsztyna, Szczecina i Lublina.