Partner serwisu
Intermodal i logistyka

„Trzecia szyna”, czyli nowe życie wąskotorówek

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-01-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
„Trzecia szyna”, czyli nowe życie wąskotorówek
fot. (GRAD), commons.wikimedia.org, CCA
Postulaty zapisywane w rozmaitych – krajowych i regionalnych – strategiach rozwoju dzielą się zazwyczaj na niewiele znaczące ogólniki oraz koncepcje z gatunku „science fiction”. Niekiedy znaleźć można jednak postulaty, które godne są naświetlenia i przeanalizowania. Takimi właśnie są wnioski płynące z jednego z dokumentów strategicznych woj. mazowieckiego, podejmującego tematykę nowego wykorzystania kolei wąskotorowych.

Dokument pn. „Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego” powstał w 2009 r., a obejmuje perspektywę do 2035 r. Wśród szeregu postulatów inwestycyjnych, autorzy dokumentu proponują m.in. rewitalizację leżących na Mazowszu kolei wąskotorowych, poprzez budowę tzw. trzeciej szyny i zaadaptowanie tych tras dla ruchu normalnotorowego.

 

Pomysł wywodzi się z Mazowsza

 

Najsilniej zaakcentowano tę koncepcję w kontekście utworzenia połączenia kolejowego Warszawy z Płockiem (budowa trzeciej szyny na wąskotorowej trasie Sochaczew – Wyszogród, jako alternatywa dla dość powszechnie lansowanej koncepcji budowy linii z Modlina przez Wyszogród do Płocka), jednak w dokumencie znalazł się zapis, że w podobny sposób można by wykorzystać także inne linie wąskotorowe w woj. mazowieckim.

 

Dodać należy – i nie tylko w mazowieckim. Pomysł ten jest bowiem pod wieloma względami interesujący i należy go, w rozpoczynającej się właśnie unijnej perspektywie finansowej 2014-20, poważnie przemyśleć. Zaadaptowanie dla ruchu normalnotorowego tras wąskotorowych – zarówno istniejących, jak zlikwidowanych i rozebranych (przynajmniej tych w ostatnich latach) – wydaje się być o tyle łatwiejszym zadaniem niż budowanie linii „od zera”, że nie pojawi się problem z wykupem gruntów (bądź problem ten będzie minimalny), łatwiejsze będą też prace planistyczne. A to wszystko powinno przełożyć się zarówno na mniejsze koszty inwestycji, jak i mniej skomplikowane procedury tak przygotowawcze, jak i budowlane. 

 

Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5