Rynek Infrastruktury
Dokument pn. „Studium rozwoju i modernizacji technologicznej transportu szynowego na Mazowszu w kontekście polityki transportowej Województwa Mazowieckiego” powstał w 2009 r., a obejmuje perspektywę do 2035 r. Wśród szeregu postulatów inwestycyjnych, autorzy dokumentu proponują m.in. rewitalizację leżących na Mazowszu kolei wąskotorowych, poprzez budowę tzw. trzeciej szyny i zaadaptowanie tych tras dla ruchu normalnotorowego.
Pomysł wywodzi się z Mazowsza
Najsilniej zaakcentowano tę koncepcję w kontekście utworzenia połączenia kolejowego Warszawy z Płockiem (budowa trzeciej szyny na wąskotorowej trasie Sochaczew – Wyszogród, jako alternatywa dla dość powszechnie lansowanej koncepcji budowy linii z Modlina przez Wyszogród do Płocka), jednak w dokumencie znalazł się zapis, że w podobny sposób można by wykorzystać także inne linie wąskotorowe w woj. mazowieckim.
Dodać należy – i nie tylko w mazowieckim. Pomysł ten jest bowiem pod wieloma względami interesujący i należy go, w rozpoczynającej się właśnie unijnej perspektywie finansowej 2014-20, poważnie przemyśleć. Zaadaptowanie dla ruchu normalnotorowego tras wąskotorowych – zarówno istniejących, jak zlikwidowanych i rozebranych (przynajmniej tych w ostatnich latach) – wydaje się być o tyle łatwiejszym zadaniem niż budowanie linii „od zera”, że nie pojawi się problem z wykupem gruntów (bądź problem ten będzie minimalny), łatwiejsze będą też prace planistyczne. A to wszystko powinno przełożyć się zarówno na mniejsze koszty inwestycji, jak i mniej skomplikowane procedury tak przygotowawcze, jak i budowlane.
Cały artykuł przeczytasz na portalu www.transport-publiczny.pl