Zasadnicze prace związane z przebudową stacji Gdańsk Zaspa Towarowa dobiegły końca – informują PKP PLK. Prace poprawiające dostęp kolejowy do nabrzeży w Gdańsku i Gdyni kosztowały przeszło 2,6 mld zł. Prawie 40% tej kwoty pochodzi z budżetu unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Jak informuje zarządca infrastruktury, pociągi jeżdżą już po przebudowanych torach wraz z nową siecią trakcyjną na stacji oraz na liniach 227 i 249 (odcinek Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa). Wymieniono też tory na linii 722 Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany oraz na samej stacji Gdańsk Wiślany. – Łącznie wykonawca zabudował już wszystkie 70 rozjazdów oraz ponad 22 km torów – wyliczono w komunikacie prasowym PKP PLK.
Gdańsk: Specjalna nawierzchnia przy Targach
Szczególne rozwiązanie zastosowano na wysokości przystanku kolejowego Gdańsk Stadion Expo. W obrębie placu wystawowego Międzynarodowych Targów Gdańskich wykonano tam nawierzchnię bezpodsypkową. Uzyskana powierzchnia wystawowa (ok. 6 tys. metrów kwadratowych) zostanie wykorzystana już w najbliższych dniach podczas tegorocznej edycji targów TRAKO – znajdzie się tam ekspozycja taboru.
Gotowy jest też nowy układ torowy stacji Gdańsk Port Północny. Wybudowano tam, jak dotąd, 32 tory o łącznej długości 28 km wraz z 95 rozjazdami. Stacja ma zostać rozbudowana o kolejną grupę torową – na razie trwa przygotowywanie terenu. Prace o mniejszym zakresie przeprowadzono na linii 965 Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny. Przebudowano tam przejazdy w pobliżu skrzyżowania ulic Kujawskiej i Chemików, a także tory i rozjazdy w kierunku nabrzeży Basenu Górniczego.
– Gotowe są podpory
wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. Zabudowana została konstrukcja stalowa i zabetonowano ustrój nośny obiektu – czytamy dalej w komunikacie PKP PLK. Nowa przeprawa o długości ponad 100 m zastąpi jednopoziomowy przejazd między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski i Gdańsk Port Północny.
Gdynia: Nowa stacja i dwa wiadukty
Przebudowa torów i rozjazdów trwa również w otoczeniu portu w Gdyni. – Dotąd zabudowano ok. 30 km torów oraz 43 rozjazdy. Pociągi jeżdżą już po 8 km nowych torów z 25 rozjazdami – wylicza PKP PLK. W pozostałych torach i rozjazdach wykonawcy uzupełniają tłuczeń, regulując i stabilizując nawierzchnię. Aby zapewnić stałą możliwość wjazdu pociągiem do portu podczas inwestycji, wykonano tymczasowe połączenia między torami.
Na stacji Gdynia Port wykonawca przebudowuje sieć wodociągową, kanalizacyjną i gazową. Nowe budynki Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni oraz placówki PKP Cargo są w trakcie wykańczania. Nieopodal powstają dwa nowe wiadukty kolejowe: na pierwszym odbywa się właśnie betonowanie ścian oporowych, na drugim powstaje konstrukcja przyczółków i podpór. Trwa też remont mostu nad rzeką Chylonką.
Inwestycje kolejowe w Gdańsku i Gdyni zwiększą przepustowość linii kolejowych prowadzących do portów, która dotychczas była ich słabą stroną. Po zakończeniu modernizacji możliwa będzie obsługa składów towarowych o długości 750 m i nacisku na oś 221 kN. Nowe urządzenia sterowania ruchem pozwolą natomiast usprawnić przewozy i podnieść ich bezpieczeństwo.
Zakończenie wszystkich prac w Gdańsku zaplanowane jest do końca 2021 r., a w Gdyni – do końca sierpnia 2022 r. Warto przypomnieć, że
przy podpisywaniu kontraktów, a także
w momencie rozpoczęcia prac, planowano oddać do użytku w 2021 r. cały zakres inwestycji w obydwu miastach. – Zmiana terminu zakończenia prac w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” wynika z dłuższego, niż zakładano, okresu pozyskiwania pozwoleń na budowę – poinformował krótko Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK.