Grupa Torpol opublikowała wstępne wyniki za 2022 rok. Zysk netto został poprawiony rok do roku o prawie 140 proc. – do 184,8 mln zł. To najlepszy rezultat w historii grupy.
Jak informuje Torpol, skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży zwiększył się w porównaniu do 2021 roku o 78 proc. i wyniósł 259,3 mln zł, a przychody netto ze sprzedaży Grupy osiągnęły wartość ponad 1,08 mld zł (-3 proc. r/r). Sam Torpol jako spółka według wstępnych wyników finansowych osiągnął przychody netto ze sprzedaży na poziomie 994,6 mln zł (-3,5% r/r). Zysk ze sprzedaży brutto wyniósł 251,3 mln zł (+82% r/r), a zysk netto 184,2 mln zł (+144% r/r).
– Uzyskane w 2022 roku wyniki są efektem wieloletniej, pełnej zaangażowania i profesjonalizmu pracy posiadanej przez Spółkę Torpol kadry, a także stabilnej pozycji finansowej oraz dysponowania specjalistycznym zapleczem sprzętowym. Dzięki właściwej organizacji procesów realizacyjnych i ścisłemu monitoringowi kosztów ograniczyliśmy w istotnym zakresie materializację ryzyk uwzględnionych w pierwotnych wycenach ofert – powiedział Grzegorz Grabowski, prezes Torpolu cytowany w komunikacie
Grupa podkreśla, że jest w bardzo dobrej sytuacji finansowej i płynnościowej, środki pieniężne i ich ekwiwalenty wyniosły na koniec 2022 r. 492,8 mln zł. – Rok 2023 będzie niewątpliwie bardzo trudnym, pełnym nowych wyzwań, wymagającym podejmowania trudnych biznesowych decyzji i rozwiązań okresem zarówno dla Grupy Torpol, jak również całej branży budowlanej związanej z infrastrukturą kolejową. Pomimo ogłoszenia w 2022 roku przez PKP PLK S.A. kilkunastu postępowań przetargowych o łącznej wartości przekraczającej 18 mld zł, aktywnej walce rynkowej firm na aukcjach elektronicznych, które na większości postępowaniach decydowały o ich rozstrzygnięciach, do chwili obecnej nie została podpisana żadna istotna umowa na realizację prac, ze względu na brak źródeł finansowania – przyznaje Grabowski.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Jak dodaje, na tę coraz większą lukę inwestycyjną nakłada się dodatkowo skomplikowana sytuacja geopolityczna związana z agresją Rosji na Ukrainę skutkująca ponadstandardowymi wzrostami cen energii i paliw, dodatkowo destabilizując rynek. – Wciąż czekamy na jak najszybsze uruchomienie środków z funduszy europejskich, co jest w mojej ocenie kluczowe dla sytuacji rynkowej w 2023 roku, a także w kolejnych latach. Bierzemy aktywny udział we wszystkich ogłaszanych przez zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce postępowaniach i staramy się również o realizację projektu na linii kolejowej via Rail Baltica (w zakresie budowy sieci trakcyjnej 25 kV i systemu zasilanie elektroenergetycznego), realizowanego na terenie Litwy, Łotwy i Estonii, łączącego te państwa z Warszawą i resztą Europy – wylicza Grabowski. Co istotne,
w tym międzynarodowym postępowaniu Torpol z partnerami zakfalifikował się do drugiego etapu.
Spółka planuje publikację pełnego raportu rocznego 10 marca br.