Rynek Infrastruktury
Pierwszy kontrakt dotyczy przebudowy fragmentu linii tramwajowej w ciągu ulic Henrik Ibsens gate oraz Cort Adlers gate w prestiżowej, zachodniej dzielnicy Oslo, pomiędzy Biblioteką Narodową, Instytutem Noblowskim a Pałacem Królewskim. Realizacja projektu potrwa 9 miesięcy (od marca do listopada 2014 r.) i obejmie wymianę kanalizacji i wodociągu, płyty betonowej pod torowiskiem, montaż rozjazdów, prace elektroenergetyczne oraz przebudowę istniejącego przystanku tramwajowo-autobusowego. Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej wymagająca wstrzymania ruchu tramwajów będzie zrealizowana w ciągu zaledwie 8 tygodni, od połowy czerwca do połowy sierpnia, co będzie wymagało pracy w systemie dwuzmianowym. Zamawiającym jest Sporveien Oslo, zarządca transportu publicznego w stolicy Norwegii. Wartość inwestycji wynosi 28 milionów NOK netto (koron norweskich), czyli ok. 14 milionów złotych.
W marcu 2014 r. Torpol podpisał również umowę z firmą Implenia, jednym z największych koncernów budowlanych w Norwegii. W okresie od sierpnia do października 2014 r. Torpol zrealizuje prace torowe w dzielnicy Ekeberg, na odcinku Bråten-Ljabru. Kontrakt ma wartość blisko 7 mln NOK (ok. 3,5 mln zł).
– Norwegia jest dla nas atrakcyjna przede wszystkim ze względu na planowane przez rząd norweski inwestycje infrastrukturalne o wartości ponad ośmiu miliardów złotych rocznie – mówi Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol. – Rynek norweski zapewnia wyższą marżowość w porównaniu z Polską, ponieważ cena nie jest jedynym kryterium wyboru wykonawców w przetargach. Oferuje również korzystniejsze warunki kontraktów m.in. minimalizowanie przestojów sezonowych dzięki stosowaniu nowoczesnych technologii oraz dodatkowe wynagrodzenie za pracę w zimie – dodaje prezes Sweklej.
Kolej na rynek norweski
– Zagranicznym firmom trudno jest wejść na rynek norweski, ponieważ nie mają tutaj bazy sprzętowej i koniecznych certyfikatów – mówi Ole Mortensen, dyrektor zamówień w Bybanen Utbygging, spółce odpowiadającej za rozbudowę lekkiej kolei miejskiej w Bergen. – Firmie Torpol udało się nie tylko rozpocząć działalność i zdobyć kontrakty, ale również wykonać prace o bardzo dobrej jakości, co jest kluczowym aspektem na który zwracamy uwagę – dodaje Mortensen.
Norwegia jest atrakcyjnym rynkiem dla firm budujących infrastrukturę kolejową. Kraj ma słabo rozbudowaną sieć kolejową – przy porównywalnej z Polską powierzchni, długość linii jest niemal pięć razy mniejsza, lecz w najbliższych latach ma być systematycznie rozbudowywana. Przyjęty przez norweski rząd Krajowy Plan Transportowy na lata 2014-2023 zakłada istotny wzrost nakładów inwestycyjnych, które osiągną poziom łącznie 167,8 mld NOK, czyli ponad 8 mld zł rocznie w porównaniu do 9,2-11,3 mld NOK rocznie w latach 2010-2013 (ok. 4,7-5,8 mld zł). Jednocześnie liczba wykonawców inwestycji infrastruktury kolejowej w Norwegii jest ograniczona.
Torpol konkurencyjny w Norwegii
Torpol S.A. otrzymał zlecenie na modernizację odcinka Henrik Ibsens gate oraz Cort Adlers gate pokonując dwie inne oferty w przetargu zorganizowanym z wolnej ręki. – Zaproszenie do rywalizacji jest wyrazem zaufania rynku do Torpol Norge i potwierdzeniem jej pozycji w sektorze infrastruktury transportu miejskiego w Norwegii – deklaruje Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol. Do tej pory firma zrealizowała w Norwegii projekty o łącznej wartości ok. 55 mln zł, w tym wybudowała linię lekkiej kolei miejskiej w Bergen, pierwszego szybkiego tramwaju w tym kraju i pierwszą po 45 latach nową linię w tym mieście. Torpol Norge posiada certyfikaty, zasoby i wiedzę potrzebne do dalszej ekspansji w Norwegii. Firma planuje udział w przetargach na modernizację, rewitalizację oraz budowę nowych linii kolejowych i tramwajowych.