Rynek Infrastruktury
Czy opóźnienie realizacji kontraktów mogą mieć wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa? Kontrakty realizowane przez PKP PLK dość często się przedłużają. W przypadku Torpolu prace nad Łodzią Fabryczną zostały już przedłużone o 7 miesięcy.
Łukasz Sychowski, dyrektor ds. relacji inwestorskich: Torpol charakteryzuje racjonalne przygotowanie ofert, wysoka jakość prac, ścisły monitoring realizacji oraz szczegółowa kontrola kosztów. Prace budowlane prowadzimy na czynnych torach, po których odbywa się ruch kolejowy, mamy miesięczne odbiory częściowe i fakturowanie, co pozwala wykluczyć ryzyko wystąpienia błędu systemowego i tym samym znacznie zmniejsza ryzyko opóźnień. Oczywiście, terminowość realizacji kontraktu zależy również od czynników niezależnych od wykonawców, chociażby terminów uzyskiwania decyzji administracyjnych, pozwoleń na budowę, ustaleń wynikających z konsultacji społecznych. W takich przypadkach, zgodnie z zapisami umów kontraktowych, wykonawcy przysługują środki odwoławcze, np. w postaci roszczeń terminowych. Przykładem takiej sytuacji jest chociażby podpisanie 24 lutego 2014 r. aneksu na kontrakcie Łódź Fabryczna, gdzie termin realizacji – z powodu zmian dotyczących zakresu prac – został przesunięty o 7 miesięcy.
W jaki sposób zabezpieczane są umowy na realizację inwestycji infrastrukturalnych? Jak układa się współpraca z instytucjami finansowymi?
Każda umowa jest zabezpieczona długoterminową gwarancją należytego wykonania i rękojmi. Jest to również warunek zawarcia kontraktu z PKP PLK. Zgodnie ze standardową procedurą, warunkiem złożenia oferty na Rail Baltica było złożenie gwarancji wadialnej, która w przypadku E75 wyniosła 50 mln zł. Po dokonaniu wyboru wykonawcy przez zamawiającego warunkiem zawarcia umowy kontraktu E75 Rail Baltica przez konsorcjum, którego liderem jest Torpol było wniesienie gwarancji należytego wykonania i rękojmi o łącznej długości 8 lat w miejsce dotychczasowej gwarancji wadialnej. Została ona wniesiona zamawiającemu w dniu zawarcia kontraktu tj. 19 grudnia 2012 r.
Ponadto w zależności od specyfiki robót, harmonogramów i bieżącego zapotrzebowania organizujemy również finansowanie bankowe. Współpraca z naszymi partnerami finansowymi jest bardzo dobra i rozwija się w odpowiedzi na rosnący portfel zamówień. Potwierdza to chociażby przyznanie przez BGK i BZWBK pod koniec listopada 2013 r. finansowania i gwarancji dla kontraktu E75 Rail Baltica o łącznej wartości prawie 200 milionów złotych.
Czy ryzyko zwrotu dotacji unijnej w przypadku opóźnień powyżej grudnia 2015 leży po stronie wykonawcy?
Nie, jest to ryzyko leżące po stronie inwestora. Takie ryzyko nie ma wpływu na portfel kontraktów podpisanych i realizowanych przez Torpol. Finansowanie inwestycji kolejowych o charakterze państwowym jest gwarantowane ustawowo. Natomiast środki pochodzące z funduszy UE refinansują wydatkowane środki krajowe na realizację inwestycji, stąd ewentualna utrata funduszy unijnych oznaczałaby finansowanie projektów inwestycyjnych ze źródeł krajowych (budżet Państwa i środki własne PKP PLK).
W poniedziałek 17 marca Polimex-Mostostal złożył w Komisji Nadzoru Finansowego prospekt emisyjny swojej spółki-córki Torpol. Sprzedaż Torpolu wpisuje się w nową strategię spółki nakreśloną kilka miesięcy temu. Właściciel stara się skoncentrować na tych sektorach, które mogą mu w przyszłości przynieść największe zyski i rezygnuje z aktywności na innych rynkach. Torpol jest dobrze radzącą sobie i przynoszącą zyski spółką, ale w kontekście nowych planów i sytuacji finansowej Polimexu-Mostostalu jest utrzymanie w strukturach grupy nie jest celowe. Więcej o nowej strategii Polimexu mówił w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” członek zarządu spółki Maciej Stańczuk.
Torpol jest jedną z większych firm działających w sektorze kolejowym. Posiada zdywersyfikowany portfel zamówień na lata 2014-2015, o łącznej wartości ponad 2,2 mld złotych netto. Torpol jest liderem konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor odpowiedzialnego za realizację projektu obejmującej modernizację linii kolejowej Łódź Widzew – Łódź Fabryczna, ze stacją Łódź Fabryczna wraz z budową dworca podziemnego o wartości 1,43 mld złotych netto, z czego 40% z przypada na spółkę. Oprócz tego realizuje prace na Rail Baltice czy w obszarze LCS Gdańsk-Gdynia. Torpol odpowiada także za budowę infrastruktury GSM-R na trasie Łowicz – Poznań – Kunowice. Od jakiegoś czasu przedsiębiorstwo jest również aktywne na rynku norweskim.