Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Terminal LNG z dodatkowymi 50 mln zł dofinansowania

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
20-06-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
sg/Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Terminal LNG z dodatkowymi 50 mln zł dofinansowania
fot. Polskie LNG
Regionalny terminal LNG w Świnoujściu otrzymał dodatkowe wsparcie unijne. Zwiększeniu uległa kwota dofinansowania projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - z 551,8 mln do 601,8 mln zł. Dodatkowe dofinansowanie oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji unijnych będzie stanowić prawie 30 proc. kosztów budowy terminalu.

Przyznanie dodatkowych środków unijnych na budowę terminalu LNG w Świnoujściu jest zgodne opublikowaną 29 marca br. przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego indykatywną listą projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Ministerstwo Gospodarki oraz Instytut Nafty i Gazu (instytucja wdrażająca) przyznały dodatkowe środki finansowe pozytywnie oceniając postępy prac w projekcie. W maju br. zaawansowanie całego projektu przekroczyło już ponad 60 procent. Doceniono także sposób wydatkowania przez spółkę dotychczas przyznanych środków (551,8 mln zł), z których Polskie LNG otrzymało już ponad 430 mln zł.

 

– Informacja o dodatkowym dofinansowaniu oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji unijnych będzie stanowić prawie 30 proc. kosztów, wartego 2,76 mld zł terminalu. Decyzja stanowi potwierdzenie właściwego sposobu wydatkowania dotychczas przyznanych środków – mówi Rafał Wardziński, prezes Polskiego LNG.

 

To już drugie w ostatnim czasie zwiększenie dofinansowania dla inwestycji w terminal LNG w Świnoujściu. W grudniu 2012 r. inwestor otrzymał prawie 100 mln zł przyznanych w ramach przesunięcia środków z działań 10.2 i 10.3. na działanie 10.1 (POIiŚ), z którego finansowana jest budowa terminalu. Aktualne zwiększenie środków, o 50 mln zł, wynika natomiast z przesunięcia środków z innych projektów już w ramach samego działania 10.1.

 

– Zwiększenie dofinansowania było możliwe z uwagi na decyzję Komisji Europejskiej z 2011 roku, zwiększającej maksymalną kwotę pomocy publicznej dla terminalu LNG w Świnoujściu do 925 mln zł. W chwili obecnej, po ostatniej decyzji, z tej puli przyznano nam już 601,8 mln. Spółka zamierza jednak aktywnie zabiegać o kolejne środki z POIiŚ – dodaje Rafał Wardziński.

 

Dla spółki Polskie LNG większe dofinansowanie oznacza niższy koszt realizacji przedsięwzięcia, a dla odbiorców niższą cenę gazu w przyszłości, która będzie wynikać z niższych kosztów uwzględnianych w taryfie regazyfikacyjnej zatwierdzanej przez Urząd Regulacji Energetyki.

 

Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na 2,76 mld zł. Zapewnienie finansowania tak dużej i zaawansowanej inwestycji jest dużym wyzwaniem. Spółka Polskie LNG podejmuje szereg działań, które mają na celu zapewnić niezbędne środki w wyjątkowo korzystny na rynku finansowym sposób. Kluczem jest umiejętne pozyskiwanie finasowania dostępnego na rynku oraz prawidłowe wydatkowanie przyznanych już środków.

 

 

Budowa terminalu LNG finansowana jest z kilku źródeł. Składa się na nie kapitał własny w wysokości 1 018 mln zł (37 proc. całego budżetu inwestycji; środki pochodzą z publicznej spółki Gaz-System, właściciela Polskiego LNG), dotacje z Unii Europejskiej (z POIiŚ – 602 mln złotych oraz ok. 220 mln zł z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej (European Energy Programme for Recovery), kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju ( odpowiednio 600 i 300 mln zł). Jedynie 0,65 proc. kosztów, czyli ok. 18 mln zł będzie pozyskiwanych z rynku w postaci kredytów komercyjnych.

 

Podwyższenie środków z POIiŚ następowało kilkakrotnie. W październiku 2011 r. spółka Polskie LNG uzyskała od Komisji Europejskiej notyfikację pomocy publicznej do maksymalnej kwoty 925 mln zł i w tym samym miesiącu podpisana została umowa z Instytutem Nafty i Gazu (instytucja wdrażająca) o dofinansowanie projektu na kwotę 456 mln zł. Kwota ta uległa zwiększeniu do poziomu 552 mln zł w grudniu 2012 r., a następnie w czerwcu 2013 r. do sumy 602 mln zł, co jest efektem właściwego sposobu wydatkowania dotychczas przyznanych środków oraz jest istotną przesłanką do obniżenia taryfy. Jest to zgodne z kwotą przyznaną dla terminalu LNG w ramach obowiązującej listy projektów indywidualnych POIiŚ. Spółka Polskie LNG liczy, że w przyszłości będzie możliwe kolejne zwiększenie środków w ramach przyznanego przez KE limitu.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Biznes i przemysł

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Mikołaj Kobryński 03 stycznia 2024

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Biznes i przemysł

Świnoujście: Rekordowe dostawy LNG

Mikołaj Kobryński 03 stycznia 2024

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Polityka i prawo

Świnoujście: Nowa infrastruktura dla Straży Granicznej

Mikołaj Kobryński 16 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5