Łukasz Malinowski
Przyznanie dodatkowych środków unijnych na budowę terminalu LNG w Świnoujściu jest zgodne opublikowaną 29 marca br. przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego indykatywną listą projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Ministerstwo Gospodarki oraz Instytut Nafty i Gazu (instytucja wdrażająca) przyznały dodatkowe środki finansowe pozytywnie oceniając postępy prac w projekcie. W maju br. zaawansowanie całego projektu przekroczyło już ponad 60 procent. Doceniono także sposób wydatkowania przez spółkę dotychczas przyznanych środków (551,8 mln zł), z których Polskie LNG otrzymało już ponad 430 mln zł.
– Informacja o dodatkowym dofinansowaniu oznacza, że łączna kwota uzyskanych dotąd dotacji unijnych będzie stanowić prawie 30 proc. kosztów, wartego 2,76 mld zł terminalu. Decyzja stanowi potwierdzenie właściwego sposobu wydatkowania dotychczas przyznanych środków – mówi Rafał Wardziński, prezes Polskiego LNG.
To już drugie w ostatnim czasie zwiększenie dofinansowania dla inwestycji w terminal LNG w Świnoujściu. W grudniu 2012 r. inwestor otrzymał prawie 100 mln zł przyznanych w ramach przesunięcia środków z działań 10.2 i 10.3. na działanie 10.1 (POIiŚ), z którego finansowana jest budowa terminalu. Aktualne zwiększenie środków, o 50 mln zł, wynika natomiast z przesunięcia środków z innych projektów już w ramach samego działania 10.1.
– Zwiększenie dofinansowania było możliwe z uwagi na decyzję Komisji Europejskiej z 2011 roku, zwiększającej maksymalną kwotę pomocy publicznej dla terminalu LNG w Świnoujściu do 925 mln zł. W chwili obecnej, po ostatniej decyzji, z tej puli przyznano nam już 601,8 mln. Spółka zamierza jednak aktywnie zabiegać o kolejne środki z POIiŚ – dodaje Rafał Wardziński.
Dla spółki Polskie LNG większe dofinansowanie oznacza niższy koszt realizacji przedsięwzięcia, a dla odbiorców niższą cenę gazu w przyszłości, która będzie wynikać z niższych kosztów uwzględnianych w taryfie regazyfikacyjnej zatwierdzanej przez Urząd Regulacji Energetyki.
Łączne koszty projektu budowy terminalu LNG w Świnoujściu szacowane są na 2,76 mld zł. Zapewnienie finansowania tak dużej i zaawansowanej inwestycji jest dużym wyzwaniem. Spółka Polskie LNG podejmuje szereg działań, które mają na celu zapewnić niezbędne środki w wyjątkowo korzystny na rynku finansowym sposób. Kluczem jest umiejętne pozyskiwanie finasowania dostępnego na rynku oraz prawidłowe wydatkowanie przyznanych już środków.
Budowa terminalu LNG finansowana jest z kilku źródeł. Składa się na nie kapitał własny w wysokości 1 018 mln zł (37 proc. całego budżetu inwestycji; środki pochodzą z publicznej spółki Gaz-System, właściciela Polskiego LNG), dotacje z Unii Europejskiej (z POIiŚ – 602 mln złotych oraz ok. 220 mln zł z Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej (European Energy Programme for Recovery), kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju ( odpowiednio 600 i 300 mln zł). Jedynie 0,65 proc. kosztów, czyli ok. 18 mln zł będzie pozyskiwanych z rynku w postaci kredytów komercyjnych.
Podwyższenie środków z POIiŚ następowało kilkakrotnie. W październiku 2011 r. spółka Polskie LNG uzyskała od Komisji Europejskiej notyfikację pomocy publicznej do maksymalnej kwoty 925 mln zł i w tym samym miesiącu podpisana została umowa z Instytutem Nafty i Gazu (instytucja wdrażająca) o dofinansowanie projektu na kwotę 456 mln zł. Kwota ta uległa zwiększeniu do poziomu 552 mln zł w grudniu 2012 r., a następnie w czerwcu 2013 r. do sumy 602 mln zł, co jest efektem właściwego sposobu wydatkowania dotychczas przyznanych środków oraz jest istotną przesłanką do obniżenia taryfy. Jest to zgodne z kwotą przyznaną dla terminalu LNG w ramach obowiązującej listy projektów indywidualnych POIiŚ. Spółka Polskie LNG liczy, że w przyszłości będzie możliwe kolejne zwiększenie środków w ramach przyznanego przez KE limitu.