Od 1 stycznia 2018 r. zostanie wykorzystanych 100% mocy terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu – poinformował w poniedziałek rzecznik prasowy spółki Gaz-System Tomasz Pietrasieński. Jak podaje PAP – można spodziewać się, że co miesiąc do terminalu będą przypływać średnio dwa metanowce.
– Poziom wykorzystania terminalu w Świnoujściu jest jednym z najlepszych wyników w Europie i szacujemy go w bieżącym roku na ok. 30% mocy regazyfikacyjnych – powiedział rzecznik spółki Gaz-System. Pietrasieński dodał, że od 1 stycznia 2018 r. zostało zamówionych 100% mocy regazyfikacyjnych, czyli 5 mld m sześc.”
– Oznacza to, że decyzja o rozbudowie terminalu do 7,5 mld m sześc. gazu zdolności regazyfikacyjnych była zasadna. Liczymy na to, że statków będzie coraz więcej. W kończącym się roku średnio był to jeden statek miesięcznie. Na podstawie tego, że 100% mocy jest zarezerwowanych na pewno możemy spodziewać się, że będzie to więcej niż jedna jednostka miesięcznie – wyjaśnił Pietrasieński.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo poinformowało w marcu br. o zawarciu dodatkowej umowy z Qatar Liquefied Gas Company Limited (Qatargas), dzięki której katarska spółka dostarczy polskiej firmie dodatkowe ilości skroplonego gazu ziemnego. Katarczycy zobowiązali się dostarczyć nam łącznie do 2 mln ton LNG rocznie.
Jak podaje PAP – dodatkowa umowa odnosi się do długoterminowego kontraktu z czerwca 2009 roku i ma obowiązywać od początku 2018 r. do czerwca 2034 r.
Rzecznik Gaz-Systemu oznajmił, że dziennie gaz ze świnoujskiego terminalu trafia do ok. 15 cystern. – Budując terminal nie zakładaliśmy, że będzie to tak popularna usługa. Teraz rozważamy możliwość otwarcia terminalu na inne usługi: transport kolejowy czy rozbudowę stanowisk na cysterny – zapowiedział.
– Zapotrzebowanie roczne gazu dla Polski to ok. 15 mld m sześc. Jeżeli w przyszłym roku 100% mocy będzie wykorzystywane, to 1/3 zapotrzebowania na gaz w Polsce zostanie zapewniona przez terminal w Świnoujściu. Gaz z tego terminalu nie jest wykorzystywane wyłącznie na polskie potrzeby, ale wysyłany do krajów sąsiednich m.in. na Ukrainę – dodał.
Do tej pory terminal LNG w Świnoujściu rozładował od grudnia 2015 r. 22 statki, w tym 16 z kontraktu z Kataru oraz dwa norweskie i po jednym ze Stanów Zjednoczonych i Kataru spoza kontraktu.
Z informacji spółki wynika także, że poza projektem rozbudowy świnoujskiego terminalu LNG prowadzi również inne projekty m.in. budowę gazociągu Baltic Pipe w ramach korytarza norweskiego. Spółka realizuje też rozbudowę krajowej sieci przesyłowej. W najbliższych latach ma powstać ponad 2 tys. km nowych gazociągów przesyłowych.
Moc regazyfikacyjna terminala w Świnoujściu wynosi obecnie 5 mld m sześc. rocznie, czyli mnie więcej tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania.
Istnieją jednak plany jego rozbudowy. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że w razie potrzeby można powiększyć jego moc regazyfikacyjną do 10 mld m sześc. rocznie.