Na trwającej w Gdańsku konferencji „Transport Week 2013” przedstawicielka Polskiego LNG przedstawiła aktualny stan prac na budowie terminalu oraz plany jego rozwoju. Pierwsze zawinięcie statku, jakie ma mieć miejsce za rok, będzie jednorazowe. – Nie będzie to statek z regularną dostawą, ale statek testowy, aby sprawdzić, że wszystko jest w porządku – wyjaśniła Katarzyna Chrulska. Regularną działalność terminal rozpocząć ma w drugiej połowie 2014 roku.
Polskie LNG jest w trakcie analizy i wyboru usług, jakie terminal ma oferować. Tor wodny do terminalu i nabrzeże zostały zaplanowane do przyjmowania statków typu Q Flex, które mają 315 m długości i 50 m szerokości. – Rozważamy obsługę także mniejszych jednostek niż zaplanowane statki. Obserwujemy tendencje, jakie zachodzą w Europie i wiemy, że takie plany mają także inne europejskie terminale. W tym momencie cała branża balansuje na krze lodowej, ponieważ każdy czeka z podjęciem tej decyzji na krok ze strony konkurencji. Dlatego ostrożnie podchodzimy do tej sprawy. Wiemy jednak, że w tej usłudze jest potencjał, ponieważ po Bałtyku pływa wiele mniejszych jednostek, jest także wiele mniejszych miast w Europie, Stanach Zjednoczonych czy w Chinach – tłumaczyła przedstawicielka Polskiego LNG.
Polskie LNG to spółka-córka Operatora Gazociągów Przesyłowych Gaz-System. Spółka została powołana do budowy i obsługi terminalu LNG powstającego w Świnoujściu. Partnerami budowy terminala są Gaz-System, Polskie LNG, Urząd Morski w Szczecinie oraz Port Szczecin-Świnoujście.
Terminal LNG został uznany za inwestycję strategiczną dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego państwa. Dotychczas powstały oba zaprojektowane zbiorniki, które zostały już zadaszone, a wewnątrz wykonywane są pozostałe prace. Na wrzesień 2013 roku zaplanowane jest podłączenie terminala do sieci przesyłowej, do listopada zakończone mają zostać prace hydrologiczne, a w grudniu – prace przy zbiornikach. Do końca roku mają zostać zakończone wszystkie prace budowlane.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m³ gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na gaz, możliwe będzie zwiększenie zdolności wysyłkowej do 7,5 mld m3, bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie terminal. W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóch zbiorników o standardowej wielkości - takich, jakie są stosowane w innych terminalach na świecie, tj. o pojemności 160 tys. metrów sześciennych.
Obecnie na świecie funkcjonuje 89 terminali LNG, znacząca większość w Japonii. W Europie znajduje się 21 terminali w trakcie eksploatacji, w tym najwięcej – sześć – w Hiszpanii (cztery w wielkiej Brytanii, trzy we Francji, po dwa we Włoszech i Turcji, po jednym – w Portugalii, Grecji, Belgii i Holandii). W trakcie budowy znajduje się obecnie siedem tego typu obiektów, a kolejnych 35 jest na etapie planowania.