Łukasz Malinowski
11 września Parlament Europejski przyjął tzw. Dyrektywę siarkową. Nowe regulacje dyrektywy siarkowej UE wprowadzają obowiązek stosowania od 1 stycznia 2015, na statkach przebywających w tzw. strefach ECA (Emission Control Area), paliw żeglugowych o maksymalnej zawartości siarki do 0,1% (obecne normy pozwalają na zawartość siarki na poziomie 1 %).
Dla armatorów spełnienie tych przepisów wiąże się z koniecznością wymiany przynajmniej części floty lub kupowania paliwa z niską zawartością siarki, które jest znacznie droższe od tradycyjnego. Długofalowo lepszym rozwiązaniem jest przejście na bardziej ekologiczne statki. Już teraz armatorzy zamawiają statki napędzane gazem LNG.
Wobec zmian unijnego prawa, zapotrzebowanie na tankowanie statków napędzanych LNG znacznie wzrośnie. Chce na tym skorzystać Polskie LNG.
Terminal LNG, znajdujący się na terenie portów Szczecin-Świnoujście, pierwotnie miał zostać oddany do użytku w czerwcu 2014 ropku. Termin może byc jednak przedłużony nawet o 11 miesięcy.