Spółka Polskie LNG przeprowadziła tzw. market screening procedure, czyli badanie rynku w kierunku potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Badanie rynku zakończyło się w lutym tego roku.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników procedury market screeningu. PGNiG zabukowało część dostaw z terminalu LNG. Mamy także informacje o dużym zainteresowaniu dostawami i możliwościami magazynowania surowca i wieloma innymi usługami, jak usługi załadowcze, czy bunkrowania – mówiła Katarzyna Chrulska.
Terminal może również dostarczać paliwo statkom napędzanym paliwem LNG. – W Unii Europejskiej jest silne poparcie dla tego typu rozwiązań – mówiła Katarzyna Chrulska. Rzeczywiście tzw. Dyrektywa siarkowa zaostrzyła 10-krotnie limity zawartości siarki w paliwie okrętowym. Przepisy mają zastosowanie do wszystkich statków o pojemności 400 GT i powyżej, operujące na Bałtyku, Morzy Północnym i Kanale La Manche. – To oczywiście świetna okazja dla naszego terminalu, który może zaopatrywać tego typu statki w LNG – zapewniała przedstawicielka spółki Polskie LNG. Jako potwierdzenie trendu wzrostu zapotrzebowania na tego typu statki podała Gdańskaą Stocznię Remontową, która już produkuje statki napędzane LNG. Polska branża stoczniowa może zatem na nowych przepisać skorzystać.
Jak wskazywała przedstawicielka Polskiego LNG, terminal ma potencjał stania się bałtyckim hubem, ponieważ może zaopatrywać w gaz nie tylko rynek polski, ale także litewski i innych krajów basenu Morza Bałtyckiego. – Możemy także zaopatrywać gazowe bloki energetyczne, ale ta kwestia czeka na finalną decyzję – ywjaśniała przedstawicielka władz terminala. – Możemy odgrywać wiodąca rolę w zaopatrywaniu w gaz Europy Centralnej jako element korytarza transportowego z północy na południe – dodała. Jak wyjawiła są plany połączenia terminalu z terminalem na chorwackiej wyspie Krk.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal LNG pozwoli na odbiór 5 mld m³ gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie, w zależności od wzrostu zapotrzebowania na gaz, możliwe będzie zwiększenie zdolności wysyłkowej do 7,5 mld m3, bez konieczności powiększania terenu, na którym powstanie terminal. W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóch zbiorników o standardowej wielkości - takich, jakie są stosowane w innych terminalach na świecie, tj. o pojemności 160 tys. metrów sześciennych.