Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych w Gdyni. Najpierw tymczasowy

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
10-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Terminal instalacyjny dla farm wiatrowych w Gdyni. Najpierw tymczasowy
fot. Joymaster, domena publiczna
Rząd przyjął uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Ma on powstać w Gdyni. Już wiadomo, że najpierw będzie to konstrukcja tymczasowa.

30 lipca Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. – W Polskim Ładzie ważnym aspektem są odnawialne źródła energii. Program uwzględnia m.in. inwestycje w farmy wiatrowe. Rząd stworzy odpowiednie zaplecze portowe do obsługi morskich farm wiatrowych (MFW) w Porcie Gdynia – czytamy w komunikacie.

Uchwała zakłada przygotowanie w Porcie Gdynia odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych oraz stworzenie wymaganej infrastruktury.

Rozwój w polskiej strefie ekonomicznej

Rząd jest zdania, że terminal instalacyjny zapewni skuteczny rozwój morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Dzięki temu ma się m.in. zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne państwa oraz zaktywizować proces rozwoju gospodarki. 

Jak czytamy, przy wyborze lokalizacji terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych wzięto pod uwagę warunki techniczne polskich portów morskich. Istotnym aspektem było także ich położenie, które ma znaczenie z punktu widzenia ekonomicznej efektywności procesów inwestycyjnych w instalacje MFW na Bałtyku. – Biorąc pod uwagę powyższe czynniki wybór Portu Gdynia jest optymalny. Port jest zlokalizowany najbliżej względem przyszłych morskich farm wiatrowych, które planowane są w ramach pierwszego etapu rozwoju tzw. projektu polskiego offshore. Dodatkowo już obecnie Port Gdynia jest wykorzystywany do przeładunków wielu elementów konstrukcyjnych farm wiatrowych. Według przyjętych założeń, ma być to obiekt o charakterze stricte instalacyjnym dla MFW – uzasadnia rząd.

Najpierw terminal tymczasowy

Portal trójmiasto.pl przypomina, że od dłuższego czasu trwa poszukiwanie właściwego miejsca na budowę terminala w samym porcie – i wciąż nie jest on rozwiązany. Dlatego najpierw ma powstać tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). – W etapie tymczasowym możliwe jest przeładowywanie pewnej niewielkiej liczby elementów offshorowych w okolicach zachodniej części Portu. Wykorzystywane byłoby do tego nabrzeże Bułgarskie, będące w posiadaniu ZMPG, jak również możliwy byłby rozładunek np. ze statków dowozowych ro-ro niektórych elementów na nabrzeżu Helskim 1 na istniejącej tam rampie [tam obecnie operuje BCT – od red.]. Składowanie dużej części elementów odbywałoby się z wykorzystaniem placu składowego, który obecnie jest budowany za Estakadą Kwiatkowskiego. To jest ogólny plan i w tej chwili rozwiązania szczegółowe są jeszcze analizowane – powiedział portalowi Maciej Krzesiński, dyrektor marketingu i współpracy z zagranicą w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

Port tymczasowy, rozproszony w różnych częściach portu, byłby gotowy w 2024 roku, najpóźniej w 2025 roku. Port docelowy ma powstać w 2026 roku i kosztować ok. 1,2 mld złotych. Nie wiadomo, o ile podniesie koszty inwestycji budowa tymczasowych instalacji.

Przypomnijmy, że co najmniej od 10 lat kolejne rządy zastanawiały się, czy w ogóle inwestować w morską energetykę wiatrową. O tym, że morskie farmy w ogóle w Polsce powstaną, zdecydowano dopiero niedawno.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

inf. pras oprac. JM 21 listopada 2022

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Drogi i autostrady

Fiat 126 - Maluch wyrusza w wyprawę z Portu Gdynia [zdjęcia] [film]

Drogi i autostrady

Port Gdynia podpisał umowę na projekt przebudowy Nabrzeża Pomocniczego

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekord przeładunków paliw płynnych

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekord przeładunków paliw płynnych

Aleksander Domański 30 maja 2021

Zobacz również:

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

Intermodal i logistyka

Rozpoczęło się pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia

inf. pras oprac. JM 21 listopada 2022

Wycieczka studyjna w ramach Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego

Drogi i autostrady

Fiat 126 - Maluch wyrusza w wyprawę z Portu Gdynia [zdjęcia] [film]

Drogi i autostrady

Port Gdynia podpisał umowę na projekt przebudowy Nabrzeża Pomocniczego

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekord przeładunków paliw płynnych

Intermodal i logistyka

Gdynia: Rekord przeładunków paliw płynnych

Aleksander Domański 30 maja 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5