Szwajcarski operator logistyczny Hupac otworzył nowy terminal przeładunkowy w Brwinowie pod Warszawą. Zlokalizowany przy kolejowej magistrali Warszawa – Łódź obiekt ma istotnie wpłynąć na rozwój transportu intermodalnego w Środkowej Europie.
"Hupac Terminal Brwinów" położony jest 25 km na południowy zachód od Warszawy. Zlokalizowany jest między stacjami Parzniew i Brwinów. Powstał w 18 miesięcy, a jego budowa kosztowała 37 milionów euro. Choć decyzję o budowie podjęto dużo wcześniej, bo w 2017 roku. Wtedy zapewniono dostęp drogowy i kolejowy z torami należącymi do PKP PLK.
– Po przerwie związanej z pandemią prace budowlane zostały wznowione w marcu 2021 roku i zakończone pod koniec sierpnia 2022 roku. Obiekt zajmuje powierzchnię 140 000 m2 i obejmuje strefę odpraw, obszar przeładunkowo-manewrowy o powierzchni 42 000 m2, pomieszczenia biurowe oraz budynki techniczne. Dodatkowo Hupac dysponuje drugą częścią działki o powierzchni 160 000 m2, która stanowi obecnie wolny teren pod dalsze inwestycje – poinformował Hupac.
– Obiekt, którego zdolność przeładunkowa w fazie 2 wynosić będzie 12 par pociągów dziennie, może przenieść z drogi na kolej do 180 000 UTI rocznie. Zapobiega to powstawaniu 10-kilometrowych korków każdego dnia i zmniejsza emisję CO2 nawet o 250 000 ton rocznie – mówił podczas prezentacji obiektu prezes zarządu Grupy Hupac, Michail Stahlhut.
Na razie obiekt jest jednak w pierwszej fazie rozwoju. Działają dwa tory przeładunkowe i trzy odstawcze. Kontenery będą przeładowywane za pomocą reachstackerów. Czas na kolejne trzy tory przeładunkowe i zabudowy suwnicy bramowej przyjdzie w etapie drugim. Terminal może przyjmować pociągi o długości 740 metrów. W początkowej fazie terminal będzie pracował na dwie zmiany.
Vectron podczas prezentacji
Podczas prezentacji terminalu obok placu składowego stanął pociąg zestawiony z lokomotywy Siemens Vectron i kilkunastu wagonów-platform z różnym ładunkiem.
– Prezentowana lokomotywa Vectron MS jest doskonałym przykładem nowoczesnego i bardzo zaawansowanego technologicznie pojazdu, który ma wspierać transport intermodalny w Polsce i Europie – dodał szef Hupaca.
Brwinów lokalizacją idealną
– Dotychczas w promieniu 120 kilometrów od stolicy Polski nie było rezerw przepustowości dla transportu intermodalnego. Nowy terminal stwarza zupełnie nowe perspektywy rozwoju całego sektora. Po uruchomieniu terminalu jesienią 2022 roku Hupac będzie stopniowo przenosił istniejące połączenia do nowego obiektu. Brwinów położony w sercu Polski to idealna lokalizacja dla międzynarodowego połączenia polskiego rynku transportowego. W perspektywie średnioterminowej widzimy perspektywy nie tylko we wzmocnieniu ruchu na osi wschód-zachód, ale także w rozwoju ruchu na osi północ-południe, gdzie Brwinów może przejąć funkcję centralnego węzła – powiedział Renzo Capanni, odpowiedzialny za jednostkę biznesową Shuttle Net North East firmy Hupac Intermodal.
Podczas prezentacji zwracano też uwagę, że nowy terminal znajdzie się zaledwie 35 kilometrów od planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Hupac chciałby być jednym z beneficjentów tej olbrzymiej rządowej inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.