Zarząd Morskiego Portu Gdynia kolejny raz przesunął termin składania ofert na realizację w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego Portu Zewnętrznego w Gdyni. Jak wskazuje spółka, powodem podjętej decyzji jest konieczność podjęcia dodatkowych konsultacji z zaproszonymi do składania ofert podmiotami, niezbędnych do należytego przygotowania ofert.
Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni to jeden z największych projektów rozwojowych w obszarze infrastruktury portowej w Polsce. Zakłada on budowę nowej części gdyńskiego portu morskiego na sztucznie zalądowionej powierzchni, będącej wydłużeniem Nabrzeża Śląskiego w głąb Zatoki Gdańskiej. Jej zasadniczym elementem byłby kolejny w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy o zakładanych zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU.
To wielkość porównywalna z gdańskim Baltic Hub. Oprócz terminala kontenerowego w Porcie Zewnętrznym miałyby powstać terminal instalacyjny offshore, czy też część przeznaczona do obsługi przeładunków sprzętu wojskowego. Koszt realizacji inwestycji szacuje się obecnie na 5,5 mld zł. W samym Porcie Zewnętrznym o przewidywanej powierzchni 151 hektarów powstać ma 700 miejsc pracy, a w otoczeniu branżowym kolejnych 4200.
Inwestycja ma zostać zrealizowana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Prywatny partner ma odpowiadać zarówno za zaprojektowanie i wybudowanie, jak również eksploatację obiektu. Partner prywatny, który będzie odpowiadał za utrzymanie i eksploatację Portu Zewnętrznego, oprócz samego obiektu wykona również prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy, jak również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową.
Z kolei podmioty państwowe wybudują falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną. Kontrakt z wybranym partnerem ma zostać zawarty na okres 36 lat, przy czym ok. 5 lat przewidziano na etap prac projektowych i robót budowlanych.
Trzecie przesunięcie terminu składania ofert
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu ubiegłego roku,
do składania ofert zaproszone zostały cztery podmioty – konsorcjum Gdynia Terminal Holding (grupa kapitałowa CMA CGM) i Meridiam Eastern Europe Investments 4, konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe, International Container Terminal Services oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road. Niektóre spośród powyższych podmiotów są już w Gdyni obecne – do Hutchison Ports Poland należy Gdynia Container Terminal, zaś International Container Terminal Service jest właścicielem Baltic Container Terminal.
W dniu 14 czerwca, w którym miało nastąpić otwarcie ofert, Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował o kolejnym przesunięciu terminu ich składania. To trzecia taka decyzja spółki.
Poprzednie przełożenie termin składania ofert miało miejsce w lutym. Decyzje miały zostać podjęte na wniosek zainteresowanych kontraktem podmiotów.
Drogowa i kolejowa infrastruktura dostępowa największym wyzwaniem?
Dużym wyzwaniem w kontekście przyszłości gdyńskiego portu morskiego jest zapewnienie kolejowych i drogowych korytarzy dostępowych o adekwatnej względem potrzeb przepustowości. W poprzedniej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej nie udało się zrealizować modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 201 pomiędzy węzłem bydgoskim a Gdynią.
Istnieje również poważne ryzyko, że nie uda się to również w najbliższych latach.Nieznana jest także perspektywa czasowa realizacji
Drogi Czerwonej w Gdyni, która ma połączyć Port Zewnętrzny i Publiczny Terminal Promowy z drogą ekspresową S6, odciążając Estakadę Kwiatkowskiego, która jest nie tylko przeciążona, ale również nie zapewnia odpowiednich dla ruchu ciężkiego parametrów.