W Krajowym Programie Kolejowym, który przewiduje realizację inwestycji kolejowych do 2023 roku, zabrakło połączenia kolejowego z lotniskiem w Pyrzowicach. W sprawie postanowili zainterweniować tarnogórscy radni, którzy pod koniec sierpnia wystosowali w tej sprawie pismo do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
W piśmie skierowanym do Prezesa Rady Ministrów oraz do Ministra Infrastruktury i Rozwoju tarnogórska rada miejska prosi o ujęcie projektu dotyczącego rewitalizacji i odbudowy częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, w Krajowym Programie Kolejowym do 2023. Powyższa linia ma zagwarantować połączenie kolejowe między lotniskiem w Pyrzowicach a stolicą regionu. Obecnie jest ona w fazie projektowej.
Krajowy Program Kolejowy jest dokumentem określającym strategiczne zadania w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK. Obszerny raport na temat dokumentu znajdziesz w
Monitorze. Zabrakło w nim linii nr 182. MIiR w wyjaśnieniu nadesłanym do „Rynku Kolejowego” wyjaśnił niedawno, że projekt dotyczący wspomnianej linii ma zostać zgłoszony do finansowania ze środków POIŚ 2014-2020, które będą rozdzielane w trybie konkursowym. Na pytanie, czy to oznacza, że inwestycja, jeśli nie przejdzie konkursu, może nie zostać zrealizowana, nie otrzymaliśmy do tej pory odpowiedzi.
Warto przypomnieć, że batalia o uruchomienie połączenia kolejowego do Pyrzowic trwa od wielu lat. W marcu 2014 roku PKP PLK odstąpiły od umowy z niemiecko-polskim konsorcjum na projektowanie tej trasy w nieco innym wariancie – bo prowadzącym przez Piekary Śląskie. Powodem decyzji było blisko 2,5 roczne opóźnienie konsorcjum wykonującego prace projektowe i pozyskującego niezbędne decyzje. Inwestycja w tym wariancie spotkała się też z szeregiem protestów społecznych.
W sierpniu 2014 roku ogłoszono przetarg na dokumentację potrzebną do rewitalizacji i odbudowy linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Informowano wówczas, że jeśli wszystko będzie przebiegało zgodnie z planem, to prace rozpoczną się w 2016 roku.
Projekt trasy ma być gotowy w pierwszych miesiącach 2016 roku. Kosztem 915 tys. zł przygotuje go konsorcjum firm: Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne oraz Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras S.L. z Madrytu. Po przygotowaniu dokumentacji PLK będzie mogła ogłosić przetarg na prowadzenie prac budowlanych. Czy jednak do tego dojdzie – wciąż nie wiadomo.
Interesuje Cię tematyka lotnicza? ZDG TOR zaprasza na pierwsze Forum Lotnicze,
które odbędzie się 10 września w Warszawie.