Rynek Infrastruktury: Jaki dla BCT będzie rok 2013? Jakie obroty zakładają prognozy?
Krzysztof Szymborski, prezes zarządu Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT): Obroty w portach zależą od kondycji handlu zagranicznego a ten jest z kolei zależny od stanu całej krajowej gospodarki – ta ma się całkiem nieźle, mimo wciąż przywoływanego kryzysu. Rynek przewozów kontenerowych wciąż wraca do stanu sprzed 2009, kiedy nastąpił duży spadek obrotów we wszystkich terminalach. Od tego czasu, co roku notujemy kilkunastoprocentowe zwiększenie przeładunków. Dlatego spodziewamy się wyniku lepszego niż w 2012r., choć raczej bez rewolucji.
Na poziom przeładunków wpływ będzie miało również prowadzenie kluczowych inwestycji w infrastrukturę. Jeśli chcemy przejąć część polskich ładunków, które dziś przechodzą przez porty w Rotterdamie czy Hamburgu, konieczne jest zmodernizowanie linii kolejowych E 65 i C-E 65, dokończenie budowy autostrady A1 – generalnie rzecz ujmując, szlaków północ-południe, dzięki którym łatwo będzie można dostarczyć towar z głębi kraju do portu, czy też stąd na Słowację.
BCT ma największy udział transportu koleją ze wszystkich terminali. Skąd to wynika i jakie inwestycje w infrastrukturę torową Państwo realizują?
To prawda. W ubiegłym roku ponad 42% wszystkich ładunków obsłużonych przez BCT, przeładowano na terminalu kolejowym. W listopadzie padł u nas intermodalny rekord – 54%. Było to możliwe dzięki otwieraniu kolejnych połączeń z terminalami śródlądowymi zarówno w kraju jak i na trasie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. Dziś z BCT regularnie wyjeżdżają pociągi do Gliwic, Kutna, Poznania, Radomska, Terespola Pomorskiego czy Sławkowa. Niedawno otworzyliśmy też stałe połączenie z Warszawą.
Operatorzy kolejowi uruchamiają kolejne połączenia w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, a coraz więcej klientów przekonuje się do transportu szynowego, zwłaszcza w przypadku dużych ładunków, obejmujących kilkanaście czy kilkadziesiąt kontenerów. Naszą rolą jest przygotowanie atrakcyjnej oferty obsługi tych ładunków, tak jeśli chodzi o współpracę z liniami żeglugowymi jak i szybki i sprawny przeładunek.
Jeśli chodzi o inwestycje kolejowe, są one przede wszystkim realizowane wspólnie z właścicielem infrastruktury, czyli Zarządem Morskiego Portu Gdynia. W przyszłym roku planowane jest zakończenie modernizacji torowiska, dzięki której zyskamy trzy tory zdolne do obsługi składów całopociągowych. Poza tym realizujemy największy w historii terminalu program inwestycyjny, w ramach którego planujemy m.in. zakup dwóch nowych suwnic kolejowych.