Mariusz W.
W najbliższych dniach spółka PKP PLK planuje wystąpić do marszałka województwa warmińsko-mazurskiego z wnioskiem o dofinansowanie budowy tej nitki kolejowej z Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia-Mazury.
Budowa nitki, według założeń PKP PLK miałaby się rozpocząć w tym roku i zakończyć dwa lata później. Przetarg na wykonawcę inwestycji ma zostać ogłoszony tuż po wystąpieniu o wniosek dotyczący dofinansowania.
Tymczasem gotowy jest już 55-kilometrowy, zmodernizowany odcinek linii kolejowej między Olsztynem przez Szczytno do stacji Szymany. Wymieniono na nim tory, zbudowano 7 nowych peronów na kolejnych stacjach, przebudowano przejazdy kolejowe jak również mosty i wiadukty. Wymieniona została też cała infrastruktura telekomunikacyjna i elektryczna.
Kilka dni temu rozpoczęły się również prace przygotowawcze przy budowie samej infrastruktury lotniskowej. Trwa wycinka drzew i krzewów na terenie, na którym planowana jest budowa terminalu, przedłużenie drogi startowe, zbudowanie ogrodzenia i budynki infrastruktury lotniskowej.
Na początku marca planowane jest również rozstrzygnięcie przetargu na budowę terminalu pasażerskiego. Cała inwestycja ma ruszyć w drugiej połowie 2015 roku. Koszt nowego lotniska to 200 mln zł. 76 proc. tej kwoty pokryją dotacji z Unii Europejskiej. Port zbudowany zostanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Według prognoz port będzie obsługiwał 57 tys. pasażerów rocznie, w ciągu 20 lat ma nastąpić wzrost do 731 tys. osób rocznie. Początkowo liczba operacji lotniczych wynosić będzie 5,6 tys. W ciągu 30 lat wzrośnie ona do 17 tys. rocznie. Lotnisko czynne będzie w godzinach 6-22 siedem dni w tygodniu.