Kończy się szklenie ostatniego świetlika na najnowocześniejszym dworcu w Polsce. W hali głównej powstają cztery perony, trwa budowa ostatniego odcinka tunelu pod ulicą Kopcińskiego. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych zaplanowano pod koniec roku. Pasażerowie skorzystają z nowego dworca jesienią przyszłego roku.
– Łódź Fabryczna to jedna z największych kolejowych inwestycji. Przy jej budowie pracowało do tej pory prawie 10 tys. osób. Tysiąc osób było zaangażowanych do montażu instalacji i konstrukcji stalowej. 1,5 mln m3 wywiezionej ziemi, ok. 70 tys. m3 betonu i ok. 10 tys. ton stali na zbrojenia, to liczby, które obrazują skalę powstającego dworca – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.
Obecnie wykonawca kończy prace przy gigantycznej kopule i rozpoczął szklenie fasad. W sumie do ułożenia jest 10 000 paneli, z tego ok. 65% szklanych. Naziemna konstrukcja dworca jest już dobrze widoczna. Kończona jest także część podziemna oraz czterotorowy tunel o długości prawie 2 km. Gotowe są już konstrukcje peronów, trwa budowa torów, w tym układanie 30-metrowych szyn. Zakończyła się instalacja schodów ruchomych oraz wind, których na całej stacji będzie w sumie 20. W hali głównej, 16 m pod ziemią, wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 m, a ostatni – 300 m.
– Natomiast w dwóch nawach tunelu, na odcinku od ulicy Niciarnianej do Kopcińskiego, ułożono już wszystkie tory. Cała inwestycja, w tunelu i na dworcu, obejmuje montaż 12,5 km torów. Trwa budowa ostatniego 155-metrowego odcinka tunelu pod ulicą Kopcińskiego. Pierwsze przejazdy pociągów technicznych do nowego dworca zaplanowano pod koniec roku – komentuje Mirosław Siemieniec.
Na budowie dworca wykonano już ponad 75% prac, na które wydano ponad 1 mld złotych. Wartość całego projektu to 1,75 mld złotych.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace współfinansowane przez UE zostaną wykonane i rozliczone w tym roku. Część inwestycji realizowana przez samorząd również uzyskała unijne wsparcie. Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ