W Porcie Gdynia zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej. Był to jeden z etapów dużego zadania polegającego na przebudowę Akwenów Wewnętrznych Portu Gdynia do głębokości 16 m. Prace na Ostrodze poległy na poszerzeniu wejścia pilotowego z z szerokości 102 m do min. 140 m i uzyskaniu głębokości technicznej.
Zgodę realizację tego projektu wydało Ministerstwo Obrony Narodowej w styczniu 2018 roku. Przetarg na realizację tej
inwestycji ogłoszono w 2019 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia uzyskał z
naczące dofinansowanie dla inwestycji pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – Etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etapy II i III”.
Prace na Północnej Ostrodze Pilotowej w Porcie Gdynia przeprowadziła Korporacja Budowlana Doraco. Kluczowym elementem tej inwestycji były możliwienie zawijania statków do gdyńskiego portu o parametrach Baltimax (czyli m.in. tankowce i kontenerowce, które będą w stanie przepłynąć przez Cieśniny Duńskie) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.
Wykonano m. in. konstrukcję nowej Ostrogi z palościanki kombinowanej z palami nośnymi o znacznej średnicy wynoszącej do 1420mm i dł. do 27,5m, wypełnionej profilami ścianki szczelnej. W ramach przebudowy wykonano nawierzchnię betonową oraz zamontowano niezbędne wyposażenie hydrotechniczne.
Jak informuje Zarządu Morskiego Portu Gdynia, zrealizowanie tej inwestycji zwiększy możliwości przeładunkowe portu oraz jego konkurencyjność w rejonie Morza Bałtyckiego i w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T. Port Gdynia jest jednym z czterech polskich portów, mających status portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. Inwestycja została realizowana w Awanporcie i Kanale Portowym.