Rynek Infrastruktury: Czy połączenia kolejowe do lotnisk regionalnych są potrzebne?
Wydział Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego: Przykłady innych lotnisk – zarówno w kraju (Kraków, Lublin, Warszawa), jak i za granicą (Kopenhaga, Londyn Luton, Frankfurt n/M, Amsterdam Schiphool) pokazują, że połączenia kolejowe wzmacniają atrakcyjność i konkurencyjność portów lotniczych, do których one docierają. Ma to miejsce szczególnie wtedy, gdy lotnisko jest oddalone od miasta o kilkanaście – kilkadziesiąt kilometrów, tak jak w przypadku naszego lotniska w Goleniowie. Skoro nie widać przeciwskazań, a istnieją przykłady pozytywne, można uznać, iż połączenie kolejowe do lotniska w Goleniowie pozytywnie wpłynie na jego rozwój i rozwój regionu.
Lotnisko informowało niedawno, że trasą będzie prawdopodobnie jeździć kilkanaście pociągów dziennie. To dużo - nie obawiacie się Państwo, że pociąg będzie jeździł pusty?
- Nie znamy tej informacji, możemy natomiast powiedzieć, że uruchomienie pociągów poprzedzono analizą możliwości jak najlepszego ich wykorzystania. Dlatego lotnisko będzie obsługiwane przez 4 pociągi regionalne obsługujące relację Szczecin – Kołobrzeg – Szczecin oraz najprawdopodobniej 6 dodatkowych pociągów relacji Szczecin Gł. – Port Lotniczy – Szczecin Gł., których rozkład jazdy będzie skorelowany z odlotami i przylotami samolotów do Warszawy i innych miast europejskich.
Kogo będzie woził pociąg na trasie prowadzącej do Goleniowa?
- Precyzyjnej odpowiedzi na to pytanie będzie można udzielić dopiero po uruchomieniu przewozów. Można się jednak spodziewać, że znaczną grupę podróżnych stanowić będą mieszkańcy naszego regionu, ale także turyści oraz osoby pracujące poza granicami kraju.