W szczecińskim porcie morskim powstają aktualnie dwa nowe nabrzeża na wyspie Ostrów Grabowski, a kolejne dwa, znajdujące się na wyspie Łasztownia, przechodzą przebudowę. Trwa również poszerzenie i pogłębienie Kanału Dębickiego. Dzięki realizacji tych inwestycji możliwe będzie wykorzystanie potencjału toru wodnego do Świnoujścia, który został pogłębiony do 12,5 metra.
Ostrów Grabowski i Łasztownia to dwie wyspy w Szczecinie, połączone szeroką groblą, przez co na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z jedną wyspą o osobliwym kształcie. O ile na Łasztowni od dawna funkcjonowała infrastruktura portowa, o tyle Ostrów Grabowski do tej pory pozostawał praktycznie niezagospodarowany, co jednak wkrótce się zmieni. Trwa bowiem budowa dwóch nowych nabrzeży: Norweskiego i Duńskiego. Ich łączna długość wyniesie 1000 metrów, a przy pierwszym z nich powstanie nowy terminal zbożowy. Z kolei na Łasztowni realizowana jest przebudowa nabrzeży Czeskiego i Słowackiego.
Wyżej wymienione inwestycje realizowane są w ramach większego programu “Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”, współfinansowanego ze środków unijnych, którego celem jest zwiększenie przeładunków w szczecińskim porcie morskim wraz z poprawą jakości obsługi. Łączne nakłady inwestycyjne w ramach projektu mają wynieść ponad 343 mln zł. Wykonawcą inwestycji jest spółka NDI z Sopotu. W ramach inwestycji Kanał Dębicki jest pogłębiany do 12,5 metrów i poszerzany ze 120 do 200 metrów, co umożliwi bezpieczną obsługę największych jednostek, jakie mogą pokonywać zmodernizowany tor wodny ze Świnoujścia do Szczecina, przewożących nawet 50 tys. ton ładunku.
20 mln ton przeładunków w horyzoncie dekady?
18 września w stolicy Pomorza Zachodniego odbyła się konferencja prasowa poświęcona podsumowaniu aktualnego stanu realizacji prac, w której wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk, który odpowiada w resorcie za żeglugę morską. – W wyniku tej modernizacji pozyskamy bardzo dużo nowych terenów. Plan podwojenia przeładunków wiąże się również ze Szczecinem. W zeszłym roku mieliśmy ponad 10 mln ton przeładowanych towarów i to również dotyczy Szczecina. W okresie najbliższej dekady myślę, że port zwiększy swoje przeładunki dwukrotnie. Zwiększenie obrotów portu będzie miało kluczowe znaczenie dla rozwoju Szczecina – powiedział wiceminister Gróbarczyk. Jak wynika z informacji przedstawionych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaawansowanie inwestycji wynosi obecnie 70%.
Najbardziej zaawansowane są prace w zakresie przebudowy Nabrzeża Czeskiego, zmierzające już ku końcowi – do tej pory wbite w grunt zostały już wszystkie zaplanowane stalowe pale wzmacniające, zakończono także prace żelbetowe oraz torowe. Po drugiej stronie Kanału Dębickiego na potrzeby przyszłych nabrzeży Duńskiego i Norweskiego wbita została cała ścianka szczelna.
Na wyspie Ostrów Mieleński powstaje natomiast pole refulacyjne, na które zwożony jest urobek uzyskany w procesie pogłębiania Kanału Dębickiego. Transport urobku jest złożoną operacją logistyczną – specjalnie w tym celu rozłożony zostały most pontonowy i 3-kilometrowy rurociąg. Sprawa jest niebagatelna, gdyż realizowane prace pogłębiarskie przyniosą aż 1,5 mln m3 urobku.