Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Szczecin: Nowy właściciel przedstawił plan rozwoju Terminalu Andreas

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
08-07-2024
INTERMODAL I LOGISTYKA
Szczecin: Nowy właściciel przedstawił plan rozwoju Terminalu Andreas
fot. Andreas
Szczecińska Baza Magazynowa przedstawiła plan rozwoju Terminalu Andreas w porcie morskim w Szczecinie, który został przejęty przez spółkę. Wbrew medialnym spekulacjom przeładunki zbóż mają być kontynuowane. Co więcej, przepustowość obiektu zwiększy się niemal dwukrotnie, zaś powierzchnia magazynowa zbóż, pasz i nawozów sztucznych – trzykrotnie.

Debata publiczna dotycząca rozwoju transportu morskiego w Polsce stała się w ostatnim czasie mało merytoryczna i silnie nacechowana emocjonalnie. Po zmianie władzy w kraju w grudniu ubiegłego roku część polityków i komentatorów buduje propagandową narrację o rzekomym blokowaniu rozwoju polskich portów morskich, które miałoby w myśl owej narracji służyć interesom ekonomicznym Niemiec. Punktem zaczepienia dla nich były choćby wątek głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu (przygotowania do jego budowy nie zostały przerwane po zmianie władzy w kraju, wbrew sugestiom byłego ministra Marka Gróbarczyka), czy unieważnienie przetargów dotyczących dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni (niedawno otwarto oferty w nowym przetargu) oraz terenu pod budowę takowego w Gdańsku.

Kolejnym punktem zaczepienia dla piewców tej narracji okazały się nieoficjalne informacje o rezygnacji z przeładunków zbóż przez nowego właściciela Terminalu Andreas w Szczecinie, który miałby zaadaptować obiekt do przeładunku komponentów przeznaczonych do produkcji klejów. Jego dotychczasowy udział w przeładunkach zbóż w zespole portów morskich Szczecin-Świnoujście wyniósł niespełna 11%, zaś nominalne zdolności przeładunkowe, wynoszące 650 tys. ton, w rekordowym roku 2023 wyniosły tylko 283 tys. ton. Były zatem wykorzystywane mniej niż w połowie.

Przywołane informacje szybko zdementował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – ZMPSiŚ nie posiada informacji o ewentualnej likwidacji działalności w zakresie składowania i przeładunku zbóż drogą morską. Informacje od inwestora wskazują na planowany rozwój terminala, który oprócz rozwoju dotychczasowej działalności obejmuje rozszerzenie bazy produktowej – głosi komunikat prasowy opublikowany przez zarządcę szczecińskiego portu morskiego. W dniu 8 lipca nowy właściciel Terminala Andreas w postaci spółki Szczecińska Baza Magazynowa przedstawił plan rozwoju, który potwierdza informacje przedstawione wcześniej przez ZMPSiŚ.

Jak czytamy w informacji przekazanej przez spółkę, po finalizacji transakcji planowana są modernizacja obiektów magazynowych przeznaczonych do składowania towarów sypkich, w tym zbóż, pasz i nawozów sztucznych (w ich przypadku zakłada się trzykrotny wzrost pojemności magazynowej), odnowa drogowej i kolejowej infrastruktury dostępowej, instalacja “zautomatyzowanego systemu transportowo-logistycznego” oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych terminala. Nowy właściciel podkreśla, że zdolności przeładunkowe zbóż zostaną nie tylko zachowane, ale również usprawnione – czas operacji powinien ulec skróceniu. Komponenty chemiczne mają być natomiast przechowywane w nowo powstałych zbiornikach.

Szczecińska Baza Magazynowa wskazuje, że po wprowadzeniu sankcji na Federację Rosyjską po inwazji na Ukrainę doszło do istotnych zmian rynkowych – wzrósł popyt na import niektórych surowców objętych sankcjami z innych kierunków niż wschodni. Według przedstawionych przez spółkę informacji rozbudowa Terminala Andreas zajmie mniej więcej rok, a w jej realizacji uczestniczyć będą przedsiębiorstwa budowlano-montażowe z Pomorza Zachodniego, co oznacza szereg korzyści dla gospodarki regionalnej i lokalnej. Po zakończeniu prac przewiduje się wzrost liczby zawinięć statków w stosunku do stanu obecnego. Jak informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury" w ubiegłym roku w listopadzie, ambitny plan rozwoju zdolności przeładunkowych zbóż ma OT Port Świnoujście, który do połowy 2025 roku zwiększy je do poziomu 2 mln ton.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Biznes i przemysł

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2024

Ostatnia partia używanych Abramsów dotarła do Świnoujścia

Intermodal i logistyka

Terminal offshore w Świnoujściu opóźniony o pół roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Biznes i przemysł

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Sipiński: Rząd bez odwagi o przyszłości Chopina

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Biznes i przemysł

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2024

Ostatnia partia używanych Abramsów dotarła do Świnoujścia

Intermodal i logistyka

Terminal offshore w Świnoujściu opóźniony o pół roku

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Biznes i przemysł

Świnoujście: Budowa terminala instalacyjnego offshore na finiszu

Mikołaj Kobryński 08 lipca 2024

Gdynia: Są oferty w przetargu na dzierżawę terminala zbożowego

Intermodal i logistyka

Sipiński: Rząd bez odwagi o przyszłości Chopina

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5