Na nowo powstałym Nabrzeżu Dąbrowieckim w szczecińskim porcie morskim obsłużony został pierwszy statek. Był to chemikaliowiec City Island, który zabrał na pokład 18 tys. ton kwasu siarkowego. Nowe nabrzeże powstało w ramach programu poprawy dostępu do portu morskiego w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego.
W ostatnich latach port morski w Szczecinie zaczął w sposób wyraźny zmieniać swoje oblicze. Na jego rozwój mają wpływ w szczególności duże inwestycje w modernizację i rozbudowę drogowej i kolejowej infrastruktury dostępowej oraz
zakończenie pogłębienia toru wodnego do Świnoujścia do 12,5 metra. Niestety nie udało się zsynchronizować modernizacji toru wodnego z przebudową basenu portowego i nabrzeży, w efekcie czego potencjał powstały w wyniku zakończonej blisko 2 lata temu inwestycji jest obecnie wykorzystywany w niewielkim stopniu. Już wkrótce ów stan rzeczy zacznie ulegać zmianie za sprawą realizowanych obecnie inwestycji.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ostatnich tygodniach,
wysoce zaawansowane są prace w rejonie Kanału Dębickiego, które zakładają jego pogłębienie i poszerzenie, a także przebudowę dwóch istniejących nabrzeży i budowę dwóch nowych, co umożliwi obsługę jednostek o zanurzeniu na poziomie 11 metrów, na przykład masowców przewożących nawet 45-50 tys. ton ładunku. Równolegle realizowany jest projekt modernizacji rejonu Basenu Kaszubskiego, który również zakłada jego pogłębienie do 12,5 metra wraz z modernizacją czterech nabrzeży, a także budową jednego nowego – Nabrzeża Dąbrowieckiego. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ocenia stan zaawansowania inwestycji na 90%. Prace realizuje Korporacja Budowlana DORACO w ramach kontraktu o wartości blisko 223 mln zł.
Liczące blisko 289 metrów długości Nabrzeże Dąbrowieckie, które zostało właśnie oddane do użytku, charakteryzuje niższa głębokość techniczna niż w przypadku czterech nabrzeży, które zostaną przebudowane, to jest 10,5 metra (pozostałe będą mieć głębokość techniczną 12,5 metra). Parametry nowego nabrzeża umożliwiają obsługę statków o długości 170 metrów, szerokości 27,9 metra i zanurzeniu na poziomie 9,7 metra.
Jak wskazuje ZMPSiŚ w komunikacie prasowym, nowe nabrzeże zostało wyposażone w najnowocześniejsze urządzenia przeznaczone do przeładunku towarów chemicznych płynnych (pomost przeładunkowy z wieżą trapową oraz morskie ramiona nalewcze), a także służący ochronie środowiska kompleksowy system infrastruktury technicznej. Nabrzeże Dąbrowieckie na razie przeznaczone będzie przede wszystkim do obsługi przeładunków kwasu siarkowego, jednak w przyszłości będzie mogło zostać zaadaptowane do przeładunków innych grup towarów.