Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawił wyniki przeładunkowe za pierwsze półrocze bieżącego roku. Przy ogólnym wzroście przeładunków o 3,5% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku szczególną uwagę zwraca wzrost przewozów węgla kamiennego o 60% oraz zbóż o ponad 45%.
Wszystko wskazuje na to, że porty morskie Szczecin i Świnoujście w tym roku pobiją kolejny rekord przeładunków. W zeszłym roku osiągnęły one historyczny wynik 37 mln ton, co jednocześnie oznaczało wzrost o 11% wobec roku 2021. Choć wzrost o 3,5% w pierwszym półroczu bieżącego roku, względem analogicznego okresu w roku minionym nie jest już tak imponujący, daje podstawy, aby sądzić, że tegoroczny wynik będzie jeszcze wyższy. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) wskazuje jednocześnie, że w tym roku 10 lipca doszło do rekordowych przeładunków dobowych, które wyniosły 200 tys. ton.
Największe wzrosty przeładunków odnotowano w odniesieniu do węgla kamiennego (60%) i zbóż (45,3%),
co w dużej mierze jest pochodną rosyjskiej agresji na Ukrainę. Z jednej strony spadające wydobycie węgla kamiennego w Polsce przy jednoczesnym wprowadzeniu embarga na import tego surowca z Federacji Rosyjskiej spowodowały potrzebę szybkiego nawiązania relacji handlowych z nowymi partnerami, często z bardzo odległych części świata, aby zapewnić bezpieczeństwo energetyczne kraju. Z drugiej strony ograniczone możliwości eksportu zboża z Ukrainy na świat drogą morską z tego kraju uczyniły z Polski kluczowy ośrodek tranzytowy.
Wzrosty, ale i spadki
Duży wzrost przeładunków dotyczy także innych ładunków masowych, których w pierwszym półroczu 2023 roku przeładowano o 35,4% więcej niż w analogicznym okresie roku minionego. Przeładowano także 26,5% więcej paliw, co również można wyjaśnić wprowadzeniem embarga na rosyjskie produkty ropopochodne. Odnotowano również dwucyfrowy wzrost importu LNG na poziomie 10,6%. Warto dodać, że za sprawą realizowanej rozbudowy infrastruktury w świnoujskim terminalu LNG możliwości importowe Polski w tym zakresie znacząco wzrosną. Najmniejszy wzrost zanotowano w odniesieniu do kontenerów, których przeładowano 4,8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Choć w zakresie większości kategorii przeładunków ZMPSiŚ odnotowuje wysokie wzrosty, odnotowano głęboki (bo o blisko połowę) spadek w odniesieniu do rud metali. O 9,4% spadły przeładunki drobnicowe, w szczególności promowe (spadek o 10,2%).
Wielkoskalowe inwestycje infrastrukturalne
Wydaje się, że istotny wpływ na możliwość dokonywania tak dużych przeładunków w skali doby ma
zrealizowane niedawno pogłębienie toru wodnego ze Świnoujścia do Szczecina do 12,5 metra. Inwestycja zapewniła bowiem optymalne warunki żeglugowe dla jednostek o zanurzeniu do 11 metrów o ładowności na poziomie 40-50 tys. ton. Jednocześnie wciąż trwają prace w szczecińskim porcie morskim w zakresie przebudowy nabrzeży, aby możliwe było pełne wykorzystanie potencjału, jaki zrodziła zrealizowana przebudowa toru wodnego. ZMPSiŚ wskazuje, że aktualnie powstają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego.
Warto dodać, że dużo większą zmianą dla potencjału zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście będzie
budowa wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 metrów i szerokości 500 metrów na ok. 70-kilometrowym odcinku, co umożliwi dostęp kontenerowców oceanicznych do planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego, jak i masowców o ładowności do 200 tys. ton. Jak niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”,
Urząd Morski w Szczecinie zawarł pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na wsparcie inwestycji środkami europejskimi. Większość kosztów tej strategicznej inwestycji pokryje jednak budżet państwa. Z kolei sam
głębokowodny terminal kontenerowy wybuduje belgijsko-katarskie konsorcjum.