Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji geotechnicznej dla budowy nowego falochronu osłonowego, który będzie zabezpieczał planowany port zewnętrzny, na którym powstanie głębokowodny terminal kontenerowy. Inwestycja zostanie zrealizowana na wschód od istniejącego falochronu wschodniego, który osłania terminal LNG.
Planowana budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wzbudza pewne kontrowersje w dyskursie publicznym.
Inwestycji sprzeciwia się bowiem część samorządowców i aktywistów ekologicznych w Niemczech. Dla projektu wydana została już
decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach – co istotne, po uprzednim postępowaniu transgranicznym ze stroną niemiecką. Jednak były już wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, który w latach 2015-2023 odpowiadał w polskiej administracji rządowej za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową, konsekwentnie budował narrację o próbach blokowania inwestycji przez zachodniego sąsiada, ponieważ ma ona rzekomo…
zagrażać portowi morskiemu w Hamburgu.
Przypomnijmy, że w 2022 roku w Hamburgu przeładunki kontenerów wyniosły 8,3 mln TEU, podczas gdy zakładana przepustowość głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wynosi 1,5 mln TEU – z możliwością rozbudowy zdolności przeładunkowych do 2 mln TEU. Polski projekt należy zatem traktować raczej jako chęć wypełnienia luki między Hamburgiem a Trójmiastem w odpowiedzi na oczekiwany dalszy wzrost rynku w Polsce. W przypadku kompleksowej modernizacji linii kolejowej nr 273, czyli popularnej Nadodrzanki, mógłby także zyskać pewne znaczenie w regionie, obsługując klientów z Czech i Słowacji.
Kolejne kamienie milowe
Odłóżmy jednak polityczne narracje na bok. Faktem jest, że podejmowane są kolejne działania w kierunku realizacji inwestycji, o których
na bieżąco informujemy czytelników “Rynku Infrastruktury”. Kluczowym z nich jest przygotowanie projektu budowy wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, który umożliwi zarówno wejście do planowanego portu zewnętrznego największych kontenerowców oceanicznych o zanurzeniu na poziomie 15 metrów, jak i ominięcie odcinka na morzu, w kontekście którego już od lat 80. minionego stulecia trwa spór między Polską a Niemcami.
Dla inwestycji przyjęto już program, zawarto
pre-umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na współfinansowanie ze środków europejskich oraz
zawarto umowę na wykonanie analizy nawigacyjnej. Planowane jest także pozyskanie pogłębiarki, która będzie służyła utrzymywaniu parametrów zarówno wschodniego toru podejściowego, jak i pogłębionego w ostatnich latach do 12,5 metra toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem.
Kolejną inwestycją, niezbędną w kontekście budowy terminala kontenerowego, będzie budowa nowego falochronu osłonowego. Powstanie on na wschód od istniejącego falochronu wschodniego, zabezpieczającego
terminal LNG, który w minionym roku odnotował rekordowe przeładunki, wykorzystując w 100% zdolności regazyfikacyjne. Inwestycja umożliwi powstanie infrastruktury hydrotechnicznej i przeładunkowej portu oraz ich późniejszą bezpieczną eksploatację. Pierwszy przetarg w tej sprawie, który został właśnie ogłoszony, dotyczy opracowania dokumentacji geotechnicznej.
Nowy falochron osłonowy i nie tylko
Inwestor w opisie zamówienia wskazuje, że planowane przedsięwzięcie polegać ma na budowie falochronu o długości na poziomie ok. 3,63 kilometra, a także konstrukcji oporowej dla pola odkładu urobku z toru wejściowego i obrotnicy o długości ok. 2,68 kilometra. Nowy falochron będzie zatem znacznie dłuższy niż istniejący falochron wschodni, który liczy 2,97 kilometra długości. Zamawiający podkreśla, że inwestycja wpisuje się w przyjęty przez rząd plan zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej w sąsiedztwie miasta Świnoujście.
Nowy falochron osłonowy stanowić będzie zabezpieczenie przed falowaniem dla głębokowodnego terminala kontenerowego, który powstanie w planowanej zewnętrznej części świnoujskiego portu morskiego. Głównym kryterium oceny ofert w przetargu na opracowanie dokumentacji geotechnicznej będzie cena. Z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać do 60% punktów w przetargu. Zamawiający uwzględni także termin wykonania kontraktu – w przypadku zaoferowania jego skrócenia możliwe będzie przyznanie nawet do 40% punktów. Oferty będzie można składać do dnia 9 lutego bieżącego roku do godziny 10:30.