wlados wlados
Według analizy Ernst & Young z szacowanej liczby nowo zatrudnionych pół tysiąca osób znajdzie pracę w województwie zachodniopomorskim. Pozostałe etaty mogą powstawać w różnych gałęziach gospodarki na terenie całego kraju. Specjaliści oceniają, że najwięcej pracowników zatrudni sektor budownictwa, w którym powstanie do tysiąca etatów rocznie. Pozostałe sektory, które zatrudnią nowych pracowników, to m.in. transport lądowy i morski, przemysł portowy i stoczniowy, przemysł elektromaszynowy.
Na budowie ponad 1000 osób
Maciej Mazur, rzecznik Polskiego LNG, podkreśla, że zatrudnienie w terminalu należy rozpatrywać dwuetapowo – najpierw w zakresie realizacji inwestycji, a potem eksploatacji obiektu. Średnioroczne zatrudnienie związane z funkcjonowaniem terminalu w Świnoujściu po 2025 roku może wynieść od 1,8 tys. do 2 tys. osób.
– Stan zaawansowania fazy inwestycyjnej projektu przekroczył 75 proc. Obecnie prace prowadzone są w częściach morskiej i lądowej. Na placu budowy w minionym miesiącu pracowało średnio 1050 osób dziennie. W miniony wtorek było to 1300 osób – powiedział Mazur
5 mld m3 gazu rocznie
Terminal buduje międzynarodowe konsorcjum (na jego czele stoi włoska firma Saipem), więc w kadrze kierowniczej jest wielu obcokrajowców. Na budowie Polacy stanowią ok. 80 proc. zatrudnionych. Znaczna część to mieszkańcy Pomorza Zachodniego. Świnoujście ma najniższe bezrobocie w regionie, bez pracy jest tu 8 proc. mieszkańców. Bezrobocie w całym województwie wynosi 18 proc.
Terminal ma uzyskać pozwolenie na użytkowanie do końca 2014 roku. Koszt inwestycji wynosi ok. 3 mld zł, a wydatki kapitałowe związane z oddaniem do użytku wszystkich instalacji zostały oszacowane na ok. 4,5 mld zł. Terminal LNG zapewni odbiór 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Dzięki budowie terminalu Polska uzyska dostęp do globalnego rynku LNG. Jest to pierwszy tego typu projekt infrastrukturalny w Europie Środkowo-Wschodniej.