Powstający w Świnoujściu głębokowodny terminal kontenerowy stanie częścią kompleksu terminalowego, który, do spółki z terminalem LNG oraz terminalem uniwersalnym, przejmie funkcje obecnego portu wewnętrznego w Świnoujściu. Jak informuje Zarząd Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, koncepcja portu zewnętrznego z terminalem kontenerowym i uniwersalnym oraz gazoportem wpisuje się w nową wizję postrzegania Świnoujścia.
Zewnętrzny kompleks portowy, zlokalizowany w bliskości Cieśnin Duńskich i na osi korytarzy transportowych Bałtyk-Adriatyk-Morze Śródziemne, łączący Europę Środkowo-Wschodnią ze Skandynawią – stanie się portem węzłowym, tranzytową bramą dla całego zaplecza wzdłuż wspomnianych szlaków transportowych.
Terminal ulokowany w porcie zewnętrznym pozwoli na przyjmowanie największych kontenerowców, jakie mogą wchodzić na Bałtyk. Infrastruktura zapewni obsługę dwóch dużych jednostek oceanicznych i kilku mniejszych, feederowych statków. A realizowane już teraz za miliardy złotych potężne inwestycje infrastrukturalne usprawnią łańcuch logistyczno-transportowy, wzmacniając funkcje bazowe terminalu kontenerowego i całego kompleksu portowego.
Na infrastrukturę zapewniającą dostęp do głębokowodnego terminalu od strony morza Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał prawie 330 mln zł z Ministerstwa Finansów. Resort wyemitował właśnie obligacje z przeznaczeniem na inwestycje związane z budową portów zewnętrznych. Wspomniana kwota podwyższy kapitał ZMPSiŚ.
Większość inwestycji infrastrukturalnych jest w trakcie realizacji. PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestowały w sieć kolejową w obu portach 1,5 mld zł. Do połowy 2022 roku zmodernizują blisko 100 km torów i prawie 84 km sieci trakcyjnych, wymienią blisko 300 rozjazdów, przebudują kilkanaście przejazdów, zainstalują urządzenia sterowania.
Ważnym elementem infrastruktury związanym z rozwojem Świnoujścia, będzie oddanie drogi ekspresowej S3 od Świnoujścia do granicy z Czechami. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że zostane ona ukończona do 2024 roku. W 2020
rozpoczęła się realizacja dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim, czyli trasy między Świnoujściem a Troszynem. Wykonawcą została firma Polaqua.
Inwestycja, która pochłonie ponad 1,4 mld zł i będzie zakończona również w 2022 roku, jest pogłębienie do 12,5 m toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej wynikiem będą również dostosowane do nowych parametrów: Basen Kaszubski i Kanał Dębicki w Szczecinie. Te inwestycje pochłoną ok. 700 mln zł.
Trwa również budowa intermodalnego terminalu promowego w Świnoujściu, który jest częścią morskiej autostrady łączącej ze szwedzkimi portami Trelleborg i Ystad. W przyszłym roku gotowy będzie również terminal promowy w Świnoujściu. Będzie pełnił nowe funkcje związane z obsługą transportu intermodalnego i przyjmowania przy zmodernizowanym nabrzeżu promów długości nawet do 270 m.
Port Zewnętrzny stworzą wspomniane trzy terminale, a terminal uniwersalny (ma powstać na pirsie, na wschód od kontenerowego) przejmie funkcje portu wewnętrznego. Funkcje hubu w ten zewnętrzny kompleks portowy wpisują się w sposób naturalny. Głębokowodny terminal kontenerowy umożliwi zmianę modelu obsługi kontenerów w zespole portów Szczecin – Świnoujście. Z systemu feederowego, w którym obsługiwane są wyłącznie kontenery przeładowane wcześniej w jednym z portów Morza Północnego z serwisów oceanicznych na mniejsze statki dowozowe, możemy stać się portem bazowym, do którego docierają statki oceaniczne w bezpośrednich relacjach międzykontynentalnych i na którym część kontenerów zdjęta z jednostek oceanicznych przeładowywana jest dalej na statki dowozowe obsługujące basen Morza Bałtyckiego.
W tej wizji również większość obszarów portu wewnętrznego zmienia swoje dotychczasowe funkcje – tu ma być zaplecze dla kontenerów, centra logistyczne, parki magazynowe, firmy dystrybucyjne itp. – a więc działalności, które nie będą uciążliwe dla części uzdrowiskowej Świnoujścia.
Obecnie trwa postępowanie w celu wyłonienia inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego. Zainteresowani swoje oferty mogą składać do 28 stycznia 2021 r.