Przedstawiciele belgijsko-katarskiego konsorcjum wzięli udział w spotkaniu z Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia, w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego. Spotkanie było poświęcone potrzebom społeczności lokalnej, na rzecz której działania o wartości 5 mln euro zrealizować ma inwestor.
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu to jedna z największych planowanych inwestycji w rozwój infrastruktury portowej w Polsce. Obiekt ma powstać w sąsiedztwie terminala LNG, czyli w zewnętrznej części świnoujskiego portu morskiego. W celu zapewnienia możliwości obsługi największych kontenerowców oceanicznych, jakie mogą wpłynąć na Morze Bałtyckie przez cieśniny duńskie, równolegle planowana jest
budowa nowego toru podejściowego do Świnoujścia o głębokości technicznej 17 metrów, który umożliwi bezpieczny i płynny ruch jednostek o zanurzeniu na poziomie 15 metrów. Sam terminal kontenerowy będzie zdolny do obsłużenia przeładunków na poziomie 1,5 mln TEU z możliwością zwiększenia przepustowości do 2 mln TEU.
W ramach projektu inwestorem ma być belgijsko-katarskie konsorcjum Deme Concessions i Qterminals, które ma odpowiadać za finansowanie, budowę i eksploatację terminala kontenerowego przez okres 30 lat. Złożona w przetargu oferta konsorcjum zawiera zobowiązanie do podjęcia działań na rzecz społeczności lokalnej w uzgodnieniu z samorządem miejskim o wartości nie mniejszej niż 5 mln euro, co przy obecnych kursach walut odpowiada blisko 22 mln zł. Choć na razie podpisano tylko
umowę przedwstępną w sprawie inwestycji, władze Świnoujścia już dziś podejmują rozmowy z inwestorem w sprawie wsparcia lokalnych inicjatyw rozwojowych.
W listopadzie odbyło się spotkanie Janusza Żmurkiewicza, prezydenta miasta, z przedstawicielami Deme Concessions i Qterminals. Jak wskazuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w informacji prasowej, prezydent Żmurkiewicz wyraził pozytywny stosunek do inwestorów, wskazując jednocześnie na potrzebę wybudowania nowego kąpieliska w prawobrzeżnej dzielnicy Warszów wraz z drogami dojazdowymi, a także zapewnienia dostaw wody pitnej z ujęcia “Kodrąbek”. Przedstawiciele konsorcjum przedstawili z kolei informacje na temat profilu działalności obydwu spółek i koncepcji inwestycji, podkreślając atuty związane z jej lokalizacją.
W tym roku dla projektu
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”. Oddanie inwestycji do użytku zaplanowano na 2028 rok. Nie oznacza to, że terminal kontenerowy będzie od razu zdolny do obsługi największych jednostek oceanicznych – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz wskazywał, że budowa wschodniego toru podejściowego zostanie zrealizowana do końca roku 2029. Będzie jednak możliwa obsługa jednostek o niższych parametrach, które nadal są popularne, na przykład na krótszych relacjach między portami europejskimi w Europie z wykorzystaniem Kanału Kilońskiego, który umożliwia skrócenie drogi z Morza Bałtyckiego na Morze Północne o dwa dni w porównaniu z trasą przez cieśniny duńskie – kosztem ograniczenia dopuszczalnego zanurzenia do 9,5 metra.