Po zakończonej niedawno modernizacji i rozbudowie świnoujskiego terminala promowego Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił przetarg na przebudowę stanowiska promowego nr 4. Celem inwestycji jest poprawa parametrów w zakresie nośności, co będzie możliwe dzięki zwiększeniu wymiarów ruchomego pomostu, stanowiącego główne wyposażenie planowanej konstrukcji.
Ostatnie lata to dobry czas dla połączeń promowych pomiędzy Polską a Szwecją. Pomimo znaczącego wzrostu kosztów transportu morskiego, jaki nastąpił w ostatnich latach za sprawą ekonomicznych konsekwencji pandemii COVID-19 i rosyjskiej inwazji na Ukrainę, liczba połączeń promowych rośnie. Do polskich portów morskich zawijają już największe promy pasażersko-samochodowe o długości do 240 metrów i linii ładunkowej do 4000 metrów.
Największy pod względem ruchu promów jest port morski w Świnoujściu. Liczba zawinięć w ramach relacji do Trelleborga i Ystad wynosi dziś aż 77 na tydzień. Relacje te są obsługiwane przez czterech armatorów – Euroafrica Linie Żeglugowe i Polską Żeglugę Morską (operatorem jest Unity Line, spółka zależna drugiego spośród wyżej wymienionych), Polską Żeglugę Bałtycką (realizuje działalność pod marką konsumencką Polferries) oraz niemieckiego TT-Line.
Od niedawna w Świnoujściu obecny jest także Finnlines, realizujący przewozy do Malmö, jednak jego promy nie zawijają do terminala promowego, lecz Euro Terminala, położonego w rejonie Basenu Atlantyckiego.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w październiku ubiegłego roku,
terminal promowy w Świnoujściu w ramach inwestycji o wartości 186 mln zł został zmodernizowany i rozbudowany. Dużą część kosztów zadania pokryła dotacja z funduszy europejskich na kwotę 96 mln zł. Dzięki inwestycji trzy stanowiska promowe spośród pięciu zostały dostosowane do obsługi promów o długości do 270 metrów. Było to możliwe dzięki połączeniu dwóch stanowisk – wcześniej funkcjonowało ich łącznie sześć.
Już wkrótce w świnoujskim terminalu promowym zrealizowana zostanie kolejna inwestycja – przebudowane zostanie stanowisko promowe nr 4. Stosowny przetarg ogłosił już Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wskazuje w opisie zamówienia, że celem inwestycji jest poprawa parametrów w zakresie nośności oraz zwiększenie wymiarów ruchomego pomostu samochodowego, stanowiącego główne wyposażenie planowanej konstrukcji. Na przebudowanym stanowisku obsługiwane mają być m.in. należące do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej promy Cracovia i Mazovia.
Wśród zadań wykonawcy zamawiający wymienia całkowity demontaż istniejącego pomostu ruchomego wraz z urządzeniami towarzyszącymi, demontaż żelbetowej nadbudowy łoża, usunięcie istniejącego zasypu za istniejącą ścianką szczelną do poziomu posadowienia projektowanej płyty żelbetowej nowego łoża, rozbiórkę istniejącej nadbudowy stanowiska na długości do załamania linii odwodnej oraz na długości ok. 20 metrów za załamaniem, rozbiórkę istniejącej nawierzchni drogowej na obszarze do odwodnej krawędzi stawiska w kierunku stanowiska nr 3 oraz do istniejącego układu kolejowego stanowiska nr 3. Zdemontowane mają zostać również pachołki, drabinki, odbojnice typu Bimor i inne, czy też rozdzielnice elektryczne.
Przewidziano także rozbiórkę istniejącego umocnienia dna oraz instalacji elektrycznych, sanitarnych i teletechnicznych. Następnie wykonawca wybuduje konstrukcję hydrotechniczną w postaci pięciu sekcji dylatacyjnych wykonanych na fundamentach palowych oraz stalowej ściance szczelnej wraz z niezbędnym wyposażeniem i instalacjami, stalową konstrukcję pomostu ruchomego posadowioną na tzw. łożu oraz pylonach stanowiących część konstrukcji hydrotechnicznej z układem hydraulicznym służącym do zmiany rzędnej, a także kontener sterowni posadowiony na stalowej konstrukcji wsporczej wraz z niezbędnym wyposażeniem i instalacjami. Wykonane zostaną również nawierzchnia betonowa z odwodnieniem, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne oraz umocnienie dna przy nowo powstałej ściance szczelnej. W zakresie zadań wykonawcy znajdą się także niewielkie prace czerpalne.
Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Inwestycja dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych – dokumentacja projektowa została przygotowana już wcześniej i stanowi część specyfikacji warunków zamówienia. Okres rękojmi i gwarancji dla zrealizowanych prac wynosi 60 miesięcy, licząc od dnia sporządzenia przez strony protokołu odbioru końcowego wykonanych robót. Jedynym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. Oferty będzie można składać do 23 lipca bieżącego roku do godziny 10:00. Pięć minut później zostaną otwarte.