Do niedawno zmodernizowanego i rozbudowanego terminala promowego w Świnoujściu po raz kolejny w tym roku obsłużono transport wagonów kolejowych drogą morską. W przeszłości na dwóch promach pokłady kolejowe dzierżawiło PKP Cargo, oferując klientom regularne połączenie promowo-kolejowe pomiędzy Polską a Szwecją.
Terminal promowy w Świnoujściu jest najbardziej uczęszczanym wśród łącznie czterech funkcjonujących dziś w Polsce. Każdego tygodnia zawija tu aż 77 promów czterech armatorów, czyli Euroafrica Linie Żeglugowe i Polskiej Żeglugi Morskiej, których promy wchodzą współtworzą flotę operatora Unity Line, oraz Polskiej Żeglugi Bałtyckiej i TT-Line, realizujących przewozy do Trelleborga i Ystad w południowej części Szwecji. Z portu morskiego w Świnoujściu z Euro Terminala operuje ponadto od niedawna Finnlines, który uruchomił relację do Malmö. W Polsce połączenia promowe do Szwecji realizowane są ponadto z portów morskich w Gdańsku i Gdyni.
Zmodernizowany i rozbudowany świnoujski terminal promowy jest jednocześnie jedynym w Polsce dostosowanym do obsługi pokładów kolejowych. Do niedawno połączenie do Szwecji z przeprawą promową oferowało PKP Cargo. Jak informował w ubiegłym roku “Rynek Kolejowy”,
spółka podjęła decyzję o likwidacji oferty, co zbiegło się w czasie z wycofaniem z użycia przez Euroafrica Linie Żeglugowe promu Kopernik, który obsługiwał przewozy wagonów towarowych między Polską a Szwecją jako jeden z dwóch, obok wycofanego w późniejszym czasie promu Jan Śniadecki. Znakiem rozpoznawczym obydwu promów było umiejscowione na burcie logo PKP Cargo.
W tym miejscu trzeba jednak poczynić zastrzeżenie – przywołany prom nie był jedyną wchodzącą w skład floty Unity Line jednostką z pokładem kolejowym. Takowymi są również wciąż eksploatowane Polonia i Wolin.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu, po raz pierwszy po rozbudowie i modernizacji terminala promowego w Świnoujściu pierwsza z wyżej wymienionych jednostek obsłużyła transport wagonów kolejowych przeznaczonych do przewozu kontenerów. Po dotarciu do Świnoujścia ruszyły one dalej na południe Europy. Jak poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w mediach społecznościowych, kolejny w tym roku transport wagonów kolejowych miał miejsce w sierpniu.
Ponownie został on obsłużony przez prom Polonia. Także tym razem były to platformy kontenerowe. Z portu morskiego w Świnoujściu ruszyły one na południe Polski, gdzie mają przejść naprawę. ZMPSiŚ zapowiada, że to nie ostatnia taka operacja w tym roku – kolejny transport wagonów kolejowych jest spodziewany jeszcze w tym miesiącu.
W przeciwieństwie do większości promów pływających w barwach Unity Line, które obsługują głównie przewozy samochodów ciężarowych, Polonia jest promem uniwersalnym. Obsługuje relację Świnoujście – Ystad wraz z promem Skania. Licząca blisko 170 metrów długości i 28 metrów szerokości jednostka może zabrać na pokład 918 pasażerów, w tym 618 na łóżkach w kabinach. Łączna długość linii ładunkowych wynosi 2200 metrów, z czego blisko połowa przypada na pokład kolejowy. Łączna długość 6 torów kolejowych wynosi natomiast 600 metrów.
Polonia została zbudowana w 1995 roku i od początku pływa w barwach Unity Line, będąc flagową jednostką operatora. Co ciekawe, w chwili oddania do użytku był to największy prom samochodowo-pasażersko-kolejowy na świecie. Od 2004 jej jedynym właścicielem jest Polska Żegluga Morska – wcześniej 50% udziałów w promie posiadały Euroafrica Linie Żeglugowe.