Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali pre-umowę na dofinansowanie ze środków europejskich projektu budowy wschodniego toru podejściowego, który zapewni dostęp największym jednostkom oceanicznym do świnoujskiego portu morskiego. Inwestycja ma kluczowe znaczenie w kontekście planowanego terminala kontenerowego, umożliwi także zakończenie sporu z Niemcami o wody terytorialne. Dotacja unijna ma wynieść 2,8 mld zł.
Podpisanie pre-umowy zakładającej wsparcie projektu kwotą 2,8 mld zł z funduszy Unii Europejskich podpisali dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz i p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech w obecności ministra funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Pudy oraz wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka. – Budowa silnej i suwerennej Polski wymaga wizji, determinacji i konsekwencji w działaniu. Nasz rząd przez ostatnie lata wzmacniał bezpieczeństwo Polski i rozwijał ją w sposób zrównoważony. Będziemy to robić także w przyszłości z wykorzystaniem środków budżetowych oraz polskiej części funduszy unijnych – komentował minister Puda.
Całkowita wartość przewidywanych nakładów inwestycyjnych związanych z budową wschodniego toru podejściowego wynosi 10,26 mld zł. Projekt zostanie sfinansowany częściowo z budżetu państwa kwotą 7,46 mld zł oraz z dotacji unijnych w wysokości 2,8 mld zł. Dotacja unijna zostanie wydzielona w ramach programu Fundusze Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Jak wskazuje resort funduszy i polityki regionalnej, jest to największy pod względem alokacji oraz liczby priorytetów rozwojowych program krajowy w całej Unii Europejskiej, opiewający na 29,3 mld euro.
Budowa nowego toru podejściowego do portu morskiego w Świnoujściu ma dwojakie uzasadnienie. Po pierwsze, nowy tor wodny będzie omijał sporny między Polską a Niemcami obszar na Morzu Bałtyckim. Po drugie, jego parametry zapewnią dostęp do Świnoujścia największych statków, jakie mogą przepływać przez cieśniny duńskie, w szczególności kontenerowców oceanicznych, a to ma absolutnie kluczowe znaczenie w kontekście planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego, którego przepustowość wyniesie 1,5 mln TEU rocznie z możliwością rozbudowy do 2 mln TEU. Będzie to trzeci obiekt tego typu w Polsce, wypełniając lukę między Hamburgiem a Trójmiastem. Niedawno informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury”, że
umowę przedwstępną z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w sprawie budowy obiektu podpisało belgijsko-katarskie konsorcjum.
70 kilometrów długości, 500 metrów szerokości, 17 metrów głębokości technicznej
Wschodni tor podejściowy ma mieć głębokość na poziomie 17 metrów, zapewniając bezpieczny ruch statków o zanurzeniu 15 metrów. Szerokość toru wodnego ma wynieść 500 metrów, a długość ok. 70 kilometrów. Ta imponująca w zakresie skali inwestycja będzie dla polskiej administracji morskiej znacznie większym wyzwaniem niż niedawno zrealizowana modernizacja toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia z pogłębieniem do 12,5 metra. Dość powiedzieć, że przewiduje się wydobycie 130-150 mln metrów sześciennych urobku, podczas gdy w przypadku przebudowy drogi wodnej Świnoujście – Szczecin wydobyto 23 mln.
Inwestycja jest zarazem konieczna, aby Świnoujście stało się punktem docelowym dla bezpośrednich transoceanicznych relacji intermodalnych, a nie feederem dla portów morskich w Niemczech. Armatorzy w coraz większym stopniu stawiają zresztą na duże jednostki, ponieważ są po prostu bardziej efektywne ekonomicznie. – Podpisana dziś pre-umowa umożliwi budowę nowego toru podejściowego umożliwiającego przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki – mówił dziś wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Dlatego
w maju przyjęto program budowy wschodniego toru podejściowego, zaś już
miesiąc później ogłoszono przetarg na wykonanie analizy nawigacyjnej.