Łukasz Malinowski
W części podwodnej ułożono ponad pięć tysięcy sztuk wypełnionych kamieniem materacy gabionowych o wymiarach 6,0 x 2,0 x 0,3 m i 5,0 x 2,0 x 0,3 m. Wykonano również podwodne narzuty z kamienia łamanego o zróżnicowanych frakcjach, o łącznej kubaturze ponad 49 000 metrów sześciennych. Zespoły nurkowe przepracowały pod wodą w sumie około 4 300 godzin. W części nadwodnej dokonano rozbiórki bruku w miejscach zapadlisk, zabetonowano zapadliska, ułożono bruk z kamienia naturalnego oraz wykonano spoinowanie szczelin na całej powierzchni skarpy.
Inwestycja została dofinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Jej ostateczny koszt to około 42 mln zł, z czego współfinansowanie unijne to nieco ponad 34 mln zł. Celem przebudowy było przywrócenie parametrów wytrzymałościowych obiektu, który jest narażony na nieustanne oddziaływanie sztormów i silnych prądów morskich. Modernizacja falochronu wschodniego przyczynić się ma do poprawy bezpieczeństwa żeglugi na drogach wodnych, wiodących do portów morskich w Świnoujściu, Policach i Szczecinie, a także stanowić ma osłonę od strony zachodniej dla nowo budowanego portu zewnętrznego w Świnoujściu.
Urząd Morski w Szczecinie planuje udostępnienie budowli mieszkańcom i turystom w przyszłym roku, z zastrzeżeniem jednak możliwości okresowego zamknięcia, związanego z, trwającą na wschód od falochronu, budową infrastruktury zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego.