ju
Projekt doprowadzenia toru kolejowego do terminala lubelskiego portu lotniczego zebrał dużo pochwał. Podobne rozwiązanie ma w tej chwili jedynie lotnisko w Krakowie i od niedawna również w Warszawie. Z tą różnicą, że przystanki kolejowe oddalone są od terminala, przez co pasażerowie muszą część trasy pokonać pieszo. Ale obydwa porty nad tym pracują i już wkrótce pasażerowie wysiadający z pociągu na końcowej stacji znajdą się już bezpośrednio w terminalu. O połączeniu kolejowym do lotniska od wielu lat mówi się też w Katowicach, choć tam projekt nie może ruszyć m.in. ze względu na protesty mieszkańców. Również lotnisko w Goleniowie intensywnie pracuje nad uruchomieniem takiego połączenia – tam pasażerowie koleją będą mogli dojechać w czerwcu 2013 roku.
Pociąg dowożący pasażerów z centrum Lublina do Świdnika, będzie się zatrzymywał na stacjach Lublin-Północ i Świdnik-Miasto. Kolej dowiezie pasażerów do lubelskiego lotniska jeszcze w grudniu tego roku. W tej chwili dobiegają końca prace nad nowym rozkładem pociągów na sezon 2012/2013.
Do lotniska będzie jeździło pięć par pociągów dziennie, a więc będzie to pięć składów jadących do przystanku w terminalu i pięć wracających do Lublina. Do lotniska będą jeździły szynobusy spalinowe. Maszyny zostały już zakupione przez władze województwa. Pociągi będą poruszały się z maksymalną prędkością eksploatacyjną 120 km/godz. Zakup pociągów zostanie dofinansowanych ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007 - 2013.
Spółka PKP PLK jeszcze wiosną podpisała umowę z Przedsiębiorstwem Robót Komunikacyjnych Expol, która ma wybudować 2,2 km toru dojazdowego od stacji Świdnik do lotniska. Inwestycję wyceniono na 10 mln zł. Od lipca wykonawca jest już na placu budowy. Zgodnie z umową wszystko ma być gotowe do końca października. Już w listopadzie bowiem ze świdnickiego lotniska wystartują pierwsze samoloty z pasażerami.