Arek Kowalczyk
Studium wykonalności powinno być gotowe w pierwszym kwartale 2013 roku i będzie podstawą do dalszych prac nad implementacją projektu. Prace analityczne (analiza ekonomiczna i studium wykonalności) nad połączeniem gazowym Polska-Litwa są współfinansowane przez Komisję Europejską w ramach Programu Transeuropejskiej Sieci Energetycznej (TEN-E).
W ubiegłym roku obie spółki wykonały analizę biznesową projektu i według wstępnych szacunków gazociąg łączący Polskę i Litwę miałby 562 km długości, przy minimalnej przepustowości umożliwiającej przesyłanie do krajów bałtyckich do 2,3 miliarda m sześc. gazu ziemnego rocznie, a przy dodatkowych inwestycjach do 4,5 miliarda m sześc. rocznie.
- Zarządy Gaz-System i Lietuvos Dujos zdecydowały o kontynuowaniu prac nad tym strategicznym połączeniem. Jesteśmy przekonani, że to połączenie ma duże znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego i integracji rynku Państw Bałtyckich. W porównaniu z innymi projektami dywersyfikacyjnymi w regionie, to połączenie sieciowe niesie ze sobą wiele korzyści, tworząc dostęp do rynku UE oraz globalnego rynku LNG, a wyposażone dodatkowo w opcję zwrotnego przepływu (reverse flow) ma olbrzymią zaletę z punktu widzenia bezpieczeństwa dostaw. – powiedział, Joachim Hockertz wiceprezes dyrektor generalny ds. handlu AB Lietuvos Dujos.
- Korzyści jakie przyniesie budowa połączenia GIPL to przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i dywersyfikacja dostaw gazu w regionie Państw Bałtyckich. My myślimy o tej inwestycji także w kontekście włączenia Litwy w gazowy Korytarz Północ-Południe. Te wartości mogą być dla rynku i konsumentów państw bałtyckich bardzo cenne. Gaz-System przewiduje, że istotna część inwestycji powinna zostać sfinansowana z funduszy UE, ponieważ projekt ten jest priorytetowy w obszarze eliminowania wysp energetycznych w Europie – powiedział Jan Chadam prezes zarządu Gaz-System.
Połączenie Polska-Litwa jest elementem tzw. Energy Market Interconnection Plan (BEMIP). BEMIP jest jednym z priorytetów rozwoju infrastruktury energetycznej wskazanych przez Unię Europejską w czasie Drugiego Strategicznego Przeglądu Energetycznego (SER2). Jego celem jest integracja rynków gazu i energii w regionie Morza Bałtyckiego, a także zmiana stanu izolacji krajów bałtyckich od europejskiego rynku energii.