jm
Konferencja marszałków i ministra transportu na temat budowy Kolei Dużych Prędkości odbyła się w pierwszej połowie lutego we Wrocławiu. Wypowiedź marszałka województwa mazowieckiego chyba najbardziej akcentowała konieczność budowy sieci Kolei Dużych Prędkości - Nie ulega wątpliwości że transport i komunikacja to ten segment działalności ludzkiej, którego dynamika nie spada od wielu lat. Konieczność poprawy komfortu, prędkości podróży oraz zmniejszenia energochłonności powoduje wzrost innowacyjności - rozpoczął marszałek województwa mazowieckiego.
- Odchodzenie pasażerów od tradycyjnego transportu kolejowego na rzecz transportu indywidualnego i lotniczego, powoduje kongestię ruchu na drogach i zanieczyszczenie środowiska. Sieć konwencjonalnych połączeń kolejowych w Europie nie jest już dziś atrakcyjna dla potencjalnych pasażerów. Jestem przekonany, że szansą na odwrócenie tych przemian jest KDP - powiedział we Wrocławiu Adam Struzik.
- Powstanie KDP w takich krajach jak Finlandia, Szwecja czy Hiszpania, przyczyniło się do wzrostu przewozu pasażerów koleją. Podobne skutki przyniosła rozbuduwa istniejących sieci KDP w Niemczech i Francji. Dlatego dąży się w statystykach do oddzielenia KDP od liniii konwencjonalnych, bo wzrostu przewozów dotyczą tylko tcyh pierwszych - zauważył marszałek.
- Sprawna sieć połączeń kolejowych pomiędzy największymi regionami i miastami przyczyna się do silniejszego powiązania ich ze sobą. Nowoczesny środek transportu zwiększa skłonność do podróżowania. Rosnąca mobilność, to między innymi skłonność do podejmowania pracy i nauki w inych częściach kraju - dzięki KDP nawet bez zmiany miejsca zamieszkania - powiedział Adam Struzik.
- Ani na chwilę nie można jednak zapomnieć, że aby KDP wpłynęły na spójność regionów, muszą być wspierane przez transport zbiorowy, aby nie dopuścić do powstania KDP jako enklawy. Pozytywny wpływ KDP na rozwój kolei konwencjonalnej potwierdzają doświadczenia innych krajów. Biorąc pod uwagę stan infrastruktury, modernizacje sieci kolejowej mogą potrwać dekady. Można zaryzykować stwierdzenie, że straconych w tym czasie pasażerów kolej może już nigdy nie odzyskać. Jedyną szansą jest KDP. Takie pociągi łączą aglomeracje z tego względu, że to najsilniejsze ośrodki rozwoju. Jednak efekt synergii spowodowałby wzrost gospodarczy w skali całego kraju. - mówił we Wrocławiu Adam Struzik.
- Na marginesie dyskusji na temat programów unijnych na lata 2014-2020 rozmawiamy o nowym mechanizmie "Connecting Europe". Polski rząd i przedstawiciele w parlamencie są mu przeciwni, ale nie możemy przesądzić, że on nie zostanie wprowadzony. Dobrze by było mieć wtedy gotowy projekt, bo tylko dobrze przygotowane projekty otrzymają dofinansowanie - zaapelował marszałek województwa Mazowieckiego.