Port Gdynia podpisał umowę na kolejne zadanie będące częścią projektu „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”. Chodzi o przebudowę Nabrzeża Norweskiego, którą wykona firma Strabag. W lipcu ta firma zakończyła również przebudowę Nabrzeża Słowackiego.
Wartość kontraktu zawartego w ubiegłym tygodniu (4 grudnia br.) pomiędzy Zarządem Morskiego Portu Gdynia a firmą Strabag wynosi niespełna 557 mln zł. Dofinansowanie tego projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi 273 mln zł. Po zakończeniu całego projektu Port Gdynia będzie mógł obsługiwać jednostki typu Baltmax, największe, które wpływają na Bałtyk.
Jak mówi, cytowany w komunikacie Portu Gdynia prezes zarządu Adam Meller, Port Gdynia dostosowuje jakość infrastruktury do rosnących oczekiwań rynku. Przebudowa nabrzeży przyczyni się również do poprawy parametrów nawigacyjnych, umożliwiając tym samym zawijanie i obsługę większych niż dotychczas statków wpływających do Portu Gdynia.
Przebudowa Nabrzeża Norweskiego bezpośrednio związana jest z projektem pogłębiania toru podejściowego i akwenów Portu Gdynia. Prace przy realizacji pierwszych etapów inwestycji trwają od września 2017 roku. Pierwszym elementem było przebudowanie Obrotnicy nr 2, zwiększenie średnicy z 400 m do 800 m wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi.
Celem zwiększenia bezpieczeństwa nawigacyjnego statków oraz zachowania odpowiedniej szerokości kanału niezbędne jest także poszerzenie wejścia wewnętrznego w celu osiągnięcia szerokości do 140 m i przebudowa Ostrogi Północnej na terenie Portu Wojennego oraz Nabrzeża Portowego z wygaszaczem falowania. Równolegle Urząd Morski w Gdyni realizuje prace pogłębiania toru podejściowego do portu.
Realizacja przebudowy Nabrzeża Norweskiego przyczyni się do poprawy parametrów nawigacyjnych samego portu, jak i wzrostu konkurencyjności transportu morskiego. Po zrealizowaniu inwestycji do portu będą mogły zawijać znacznie większe statki, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do 14,7 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi 13 m, a długość 340 m).
Projekt „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”, którego elementem jest „Przebudowa Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia” jest współfinansowany ze środków UE. Umożliwi on rozwój relacji oceanicznych i dalszego rozwoju Portu Gdynia jako węzła europejskiego sieci bazowej TEN-T i punktu wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk.
W lipcu tego roku doszło do sfinalizowania innego zadania związanego z tym projektem, realizowanego również przez firmę Strabag.
Była to przebudowa Nabrzeża Słowackiego. Celem przebudowy Nabrzeża Słowackiego było dostosowanie jego konstrukcji do głębokości technicznej 16,0 m, w związku z planowanym pogłębieniem akwenów wewnętrznych Portu Gdynia bezpośrednio przy tym nabrzeżu.
W Porcie Gdynia planowane są inne inwestycje w infrastrukturę, między innymi budowa falochronu zewnętrznego. We wrześniu br. Sejm zdecydował o dokapitalizowaniu portów kwotą obligacji w wysokości 1 mld zł, w celu zwiększenia ich kapitału zakładowego oraz budowę strategicznych elementów infrastruktury. Port Gdynia ma otrzymać papiery wartościowe w wysokości 150 mln euro, które zostaną przeznaczone właśnie na budowę falochronu zewnętrznego, który jest elementem niezbędnym dla poprawy warunków nawigacyjnych w porcie.