Łukasz Malinowski
Jak podaje Rynek Kolejowy konferencja "Połączenia kolejowe jako czynnik integracji społecznej i gospodarczej" odbyła się 8 lutego we Wrocławiu. Podczas spotkania marszałkowie i wicemarszalkowie siedmiu województw rozmawiali z ministrem i wiceministrem transportu o dalszym losie budowy linii KDP "Ygrek". - Spróbuję odnieść się od interesu województwa łódzkiego. Projekt budowy Kolei Dużych Predkości budzi szanse na zmiany. Przez stolicę województwa łódzkiego nie kursuje żaden pociąg międzynarodowy, a linie magistralne przechodzą po obrzeżach województwa - mówił marszałek Witold Stępień.
Rynek Kolejowy przytacza wypowiedzi marszałka: - Stan linii kolejowych w województwie trudno określić jako dobry, z wyjątkiem odcinka do Skierniewic, oraz odcinka do Łowicza - ten drugi został zmodernizowany dzięki województwo i RPO - przypomniał Stępień. - W aktualnie przyjmowanych dokumentach strategicznych, koncepcja woj. łódzkiego jeśli chodzi o kolej nie wygląda dobrze. Jak dotąd brak jest wskazania realizacji KDP do roku 2020, jak to było zapowiedziane - powiedział marszałek.
- W polityce unijnej trasport to również budowa infrastruktury o odpowiednich walorach jakościowych. Wytyczne tunijne to kolej dużych prędkości wpisana w sieci transportowe, w tym TEN-T. Stoimy na stanowisku, że rezygnacja z budowy KDP spowoduje regres kraju - mówił Witold Stępień. - Wypadamy z procesu inwestycyjnego, nie stwarzamy nowych technologii... KDP to szansa też dla przemysłu - wyjaśniał.
- W tym samym czasie rząd Brytyjski, również tłumacząc się kryzysem, decyduje o budowie linii kolejowej dużych prędkości, twierdząc że budowa stworzy nowe miejsca pracy. Stajemy się ostatnim dużym krajem w Europie bez Kolei Dużych Prędkości - powiedział Witold Stępień, który ze wszystkim marszałków najbardziej opowiadał się za szybką budową linii "Ygrek".
- Szybka kolej skraca o połowę czas przejazdu pomiędzy największymi ośrodkami kraju, zmniejsza zatłoczenie na drogach i stanowi impuls rozwojowy dla aglomeracji. Dla woj. łódzkiego ważne są rozpoczęte już inwestycje - modernizacja linii Warszawa - Łódź, dworca Łódź Fabryczna i Kolei Aglomeracyjnej. Ale one są tylko dobrym uzupełnieniem dla przyszłej Kolei Dużych Prędkości. Projekty lokalne i krajowe muszą się uzupełniać. Wydaje nam się, że właśnie takie projekty jak KDP i modernizacja infrasturktury to likwidacja podziału na Polskę wschodnią i zachodnią - kulturowego i gospodarczego - stworzonego jeszcze przez zaborców - zakończył łódzki marszałek.