sg
LNG odgrywa istotną rolę w sferze ekologicznej żeglugi, jako że napęd gazowy redukuje ilość emitowanych związków azotu o niemal 90 procent w porównaniu do paliwa lekkiego (diesel), a dwutlenku węgla o niemal 20 procent. Emisja dwutlenku siarki i cząsteczek pyłów jest niemal niewykrywalna. W dodatku zużycie silnika, a przez to i koszty eksploatacji są zredukowane. W rezultacie wchodzących w życie w 2015 roku regulacji nakładających górne granice na emisję siarki w obszarach SECA (Sulphur Emission Control Area), w tym Morza Północnego i Bałtyku, przemysł żeglugowy poszukuje intensywnie alternatywnych paliw.
Zarząd Portu w Hamburgu i spółka Linde Group chcą promować zastosowanie LNG w statkach i obecnie przygotowują studium wykonalności dla komercyjnego zastosowania LNG w porcie Hamburg. Wnioski z tego opracowania mogą być wykorzystane do rozpoczęcia konkretnych projektów infrastrukturalnych takich jak stacja bunkrowa LNG w porcie Hamburg.
- Port Hamburg powinien być liderem w polityce ekologicznej i efektywności energetycznej. W przyszłości systemy napędowe wykorzystujące skroplony gaz ziemny powinny tu odgrywać znaczącą rolę. W ramach ogólnoświatowej współpracy musimy teraz stworzyć standardy i podstawy dla infrastruktury. Port Hamburg odgrywa wielce znaczącą rolę jako port feederowy dla Bałtyku i w konsekwencji pracujemy nad kluczowymi parametrami dla infrastruktury LNG potrzebnej w Hamburgu. Rozważamy również możliwość rozbudowy naszej własnej floty o nowe jednoski wykorzystujące technologię LNG - mówi dyrektor zarządzający portu Jens Meier.
Przy przejściu na napęd LNG armatorzy mają obok budowy nowych statków napędzanych gazem możliwość przebudowy istniejącej floty. - Z analizy wynika, że między 10 a 15 procent oddanych do 2020 roku nowych jednostek będzie mogło być napędzanych gazem. To około 1000 statków - powiedział Lars Sørum, dyrektor Technology & Services, Maritime Oil & Gas w DNV Europe & North Africa.
Ta wiadomość powinna ucieszyć gdańską stocznię Remontowa Shipbuilding, która realizuje tego typu projekty. Stocznia od trzech lat współpracuje z norweskim armatorem, dla którego wybudowała już 4 promy pasażersko-samochodowe, napędzane gazem LNG. Prognozy dla rynku statków napędzanym LNG mogą skusić inne stocznie do produkcji tego typu jednostek.