Marszałek województwa mazowieckiego złożył wniosek ws. uwarunkowań środowiskowych w sierpniu 2009 r. RDOŚ polecił inwestorowi wykonanie raportu oddziaływania na środowisko. Taki raport, wraz z wnioskiem o częściową zmianę przebiegu trasy, wpłynął w sierpniu 2011 r. RDOŚ wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przed kilkoma dniami, 12 grudnia br., dla wariantu inwestorskiego w śladzie istniejącego wcześniej torowiska. Określa w niej szereg warunków dot. ochrony środowiska, które inwestor musi spełnić podczas prowadzenia prac – inwestycja przebiega przez teren Natura 2000, który jest ostoją nietoperzy. Inne warianty, choć omijały obszar chroniony, nie powodowały uniknięcia potencjalnych kolizji z nietoperzami, a jednocześnie powodowały spore wyzwania inżynieryjne.
Zgodnie z decyzją środowiskową należy uwzględnić budowę ekranów akustycznych o wysokości pięciu metrów. Inwestor będzie miał obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej skuteczności środków ochrony akustycznej, a także śmiertelności i aktywności nietoperzy na całej długości trasy w ciągu pierwszych pięciu lat.
Tunel ze stacją. Parametry techniczne
Torowisko zaprojektowane zostanie dla prędkości teoretycznej 80 km/h, jednak prędkość eksploatacyjna wyniesie 60 km/h. Na odcinku przecinającym Naturę 2000 prędkość będzie ograniczona do 50 km/h. Projektowana przepustowość zakłada pociągi z częstotliwością co 20 minut.
Inwestor zakładał trzy warianty budowy stacji końcowej: podziemna dwupoziomowa, naziemna i podziemna jednopoziomowa. Ostatecznie zostanie wykonany, na długości ok. 230 m, tunel z peronem wyspowym dla dwóch torów i naziemną halą obsługi pasażerów. Taka lokalizacja stacji umożliwi uniknięcie „kolizji ruchu w nadziemnej części przed halą lotniska”. Tunel będzie budowany metodą odkrywkową. Na peronach, w skrajnych częściach, znajdą się pomieszczenia techniczne i zaplecze dla obsługi stacji i pociągów. Peron zostanie wydzielony bramkami dostępu dla osób z ważnymi biletami. Z powierzchnią łączyć go będą schody ruchome oraz windy. W hali nadziemnej przewidziano poczekalnię oraz miejsce na lokale komercyjno-usługowe, handlowe i gastronomiczne.
Na długości 650 m trasa będzie biegła w wykopie. Natomiast na stacji Modlin zostanie wybudowany tor z peronem jednokrawędziowym. Oprócz budowy linii kolejowej, prowadzona będzie przebudowa układu dróg, w tym usunięcie kolizji z drogą krajową nr 62.
Inwestycja na Euro po mistrzostwach
Samorząd województwa mazowieckiego zamierza – przy tej budowie – skorzystać z regulacji, które miały ułatwić realizację inwestycji na Euro 2012. Na żądanie inwestora, zgodnie z treścią ustawy o przygotowaniu mistrzostw, decyzja środowiskowa ma rygor natychmiastowej wykonalności. Odwołania można wnosić w terminie 14 dni od obwieszczenia / doręczenia powiadomienia o wydaniu decyzji.