Partner serwisu
Intermodal i logistyka

SPC: Nawierzchnie betonowe tańsze już na etapie budowy. Po 30 latach aż o 50%

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
14-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfratsruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
SPC: Nawierzchnie betonowe tańsze już na etapie budowy. Po 30 latach aż o 50%
fot. GDDKiA
Już na etapie budowy drogi betonowe dają 30-procentową oszczędność w stosunku do nawierzchni asfaltowych. Koszt utrzymania jest niemal pięciokrotnie niższy niż dróg asfaltowych. Oznacza to, że w perspektywie 30 lat nawierzchnie betonowe są tańsze o około 50 procent. Takie wnioski wynikają z badania przeprowadzonego na Politechnice Wrocławskiej pod kierunkiem prof. Antoniego Szydły.

– Wniosek z tego opracowania nie jest dla nas zaskakujący, ale teraz dysponujemy konkretnymi liczbami – powiedział prof. Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu, prezentując wyniki badania podczas spotkania prasowego w Warszawie. Jak poinformował, w badaniu porównywano drogi wykonane w dwóch technologiach dopowiadające kategoriom ruchu KR-6 i KR-7.

Dwukrotnie taniej

– Przeanalizowaliśmy łącznie dziewięć rodzajów konstrukcji, przeprowadziliśmy setki obliczeń porównując koszty budowy i utrzymania na podstawie kilkudziesięciu parametrów, w tym doświadczeń zebranych przy eksploatacji betonowych i asfaltowych odcinków autostrady A4, A2 i S8 – mówi prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej. – Nawet pomimo historycznego minimum cen asfaltu, nawierzchnie betonowe okazały się tańsze już na etapie budowy, a w perspektywie 30 lat eksploatacji dwukrotnie tańsze niż drogi asfaltowe – dodaje prof. Szydło.

Raport „Badania i analizy kosztów budowy i utrzymania nawierzchni betonowych i asfaltowych” przygotowano w związku z Programem budowy dróg krajowych i autostrad na lata 2014-2023. Do 2025 r. w Polsce ma powstać 3,9 tys. km dróg krajowych, w tym 57 obwodnic. Około 800 km ma być wybudowanych w technologii betonowej.

– W związku z poszukiwaniem oszczędności dla Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, proponujemy zwiększyć długość dróg budowanych w technologii betonowej – mówi prof. Jan Deja. – Pokazujemy, że tylko na tych 800 km można zarobić 2,35 mld zł. Jeśli szukamy środków, to proponujemy rozwiązanie, które uzasadnia nawet pomyślenie o tym, by zwiększyć tę liczbę. Dlaczego ma być tylko 800 km? – mówi przedstawiciel SPC. – Mamy podstawy aby apelować do administracji, by skorzystała z rozwiązań, które są tanie w utrzymaniu.

– Wybór technologii, zarówno przy modernizacji linii kolejowych jak i budowie dróg powinien podlegać wyłącznie kryteriom technicznym i ekonomicznym. Znane są prognozy dotyczące ciężkiego ruchu kołowego, znane są też trasy, które ten ruch najczęściej wybiera i będzie wybierać. Znany jest też problem przeładowania nawet 30 proc. samochodów ciężarowych. Zatem technologie budowy najbardziej wytrzymałych nawierzchni muszą mieć w takich przypadkach pierwszeństwo. Oszczędności warto w związku tym szukać zwłaszcza w horyzoncie kilkudziesięciu lat eksploatacji – argumentuje Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Badania na Politechnice

Prof. Antoni Szydło i dr Piotr Mackiewicz z Zakładu Dróg i Lotnisk na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej przeanalizowali koszty budowy i utrzymania nawierzchni sztywnych (betonowych) oraz podatnych (asfaltowych). Z analizy wynika, że w perspektywie 30 lat utrzymanie dróg asfaltowych wiąże się z większymi nakładami finansowymi, niż w przypadku dróg betonowych, ponieważ warstwy ścieralna i wiążąca nawierzchni bitumicznych szybko się zużywają i wymagają regularnej wymiany. Zdaniem specjalistów, średni roczny koszt utrzymania nawierzchni bitumicznej wynosi ok. 87 tys. zł, natomiast nawierzchni betonowej ok. 16 tys. zł. Różnica jest ponad pięciokrotna.

Specjaliści przyjęli do obliczeń koszty budowy dla odcinka drogi ekspresowej o długości 1 km i szerokości 10 m tj. 10 000 m2. Do analizy wykorzystano katalogi typowych konstrukcji nawierzchni, uwzględniając kilka rodzajów podbudowy. Autorzy raportu analizowali konstrukcje nawierzchni podatnych dla ruchu kategorii KR7, które zaprojektowano dla 90 mln osi standardowych i porównali je zarówno do konstrukcji sztywnych KR6 (90 mln osi) jak i kategorii KR7, którą projektuje się dla 220 mln osi. Koszty obliczono wg danych Sekocenbud dla IV kwartału 2015 r. Następnie przeanalizowano strategie utrzymania dla poszczególnych konstrukcji w perspektywie 30 lat.

Praktyka innych krajów potwierdza


– Po 30 latach eksploatowania nawierzchni asfaltowej musimy ją wyburzyć i wybudować na nowo. Jeśli chodzi o nawierzchnie betonowe, spokojnie można założyć – i to potwierdzają wyniki, które uzyskał zespół z Politechniki – że kolejne 20 lat może ona być użytkowana przy zachowaniu wszystkich elementów komfortu jazdy – podsumował prof. Jan Deja. – To potwierdza to, co mówiliśmy wielokrotnie, dla nawierzchni betonowej 40-50 lat to nie jest nadzwyczajnie długo. W okolicach Brukseli są drogi betonowe, które maja 80 lat i świetnie się prezentują – stwierdził.

Jak poinformował szef Biura SPC, podobne wyniki do zaprezentowanych dzisiaj, w swoich badaniach uzyskiwała administracja czeska, która przez ponad 20 lat prowadziła rzeczywiste analizy na drogach w okolicach Brna.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Drogi i autostrady

Województwo opolskie ma pierwszą betonówkę. Obwodnica Malni i Choruli otwarta

Elżbieta Pałys 05 września 2019

GDDKiA testuje beton wałowany

Inżynieria i innowacje

GDDKiA testuje beton wałowany

inf.pras. 20 maja 2019

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Inżynieria i innowacje

W tym roku przybędzie 182 km betonówek

Elżbieta Pałys 16 kwietnia 2019

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5