Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-10-2024
INTERMODAL I LOGISTYKA
Solidne wyniki przeładunkowe Portu Gdynia
fot. Joymaster (Wikimedia Commons) / lic. Public Domain
Pierwsze trzy kwartały bieżącego roku przyniosły blisko 9-procentowy wzrost przeładunków drobnicowych w porcie morskim w Gdyni w porównaniu z 2023 rokiem, na co istotny wpływ miało skokowe zwiększenie przeładunków kontenerów. Łącznie w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy Zarząd Morskiego Portu Gdynia odnotował przeładunki na poziomie 20,3 mln ton.

Należąca w 100% do Skarbu Państwa spółka zarządzająca portem morskim w Gdyni przedstawiła informacje dotyczące wielkości przeładunków w pierwszych trzech kwartałach bieżącego roku. Łącznie wyniosły one w tym czasie 20,3 mln ton. W porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku odnotowano znaczne zwiększenie przeładunków drobnicowych, które wzrosły o niemal 9%, na co kluczowy wpływ miał skokowy, blisko 15-procentowy wzrost przeładunków kontenerów. Przypomnijmy, że w gdyńskim porcie morskim funkcjonują dwa terminale kontenerowe, których łączne zdolności przeładunkowe wynoszą ponad 1,8 mln TEU w skali roku.

W przypadku przeładunków drobnicowych odnotowano ponadto 5,5-procentowy wzrost w przypadku ładunków tocznych, których przewozy obsługiwane są przez promy oraz statki Ro-Ro. Jak wskazuje ZMPG, istotny znaczenie w tym kontekście miało uruchomienie nowego połączenia Ro-Ro do Södertälje w Szwecji przez Lakeway Link. Warto dodać, że w 2026 relacja zostanie wydłużona w kierunku północno-zachodnim w głąb jeziora Mälaren do Västerås. Szerzej o nowym połączeniu pisaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w czerwcu.

– Port Gdynia po raz kolejny pokazuje co jest jego mocną stroną: stabilizacja w wynikach przeładunkowych w wymagających okolicznościach ekonomicznych i politycznych. Współpraca, którą wypracowaliśmy z terminalami przeładunkowymi oraz długofalowa strategia rozwoju pozwalają nam skutecznie reagować na wyzwania, jakie stawia przed nami rynek – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Piotr Gorzeński, prezes zarządu ZMPG.

Wielkość przeładunków węgla kamiennego i koksu wyniosła poniżej 1 mln ton. Nie jest to jednak zaskoczenie, mając na uwadze proces dekarbonizacji gospodarki, w tym sektora energetycznego, który ma miejsce przede wszystkim za sprawą polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Wprawdzie jeszcze niedawno w polskich portach morskich notowano rekordowe przeładunki “czarnego złota”. Kluczowy wpływ na to miał jednak rosyjska agresja na Ukrainę oraz wprowadzone w ślad za nią sankcje ekonomiczne na Federację Rosyjską, takie jak embargo na import węgla kamiennego, ropy naftowej i paliw płynnych.

W przypadku Polski surowce i paliwa pochodzenia rosyjskiego, pomimo realizowanej sukcesywnie od lat polityki dywersyfikacji, zajmowały istotne miejsce na rynku. Dlatego konieczność szybkiego odwrotu od nich spowodowała skokowy wzrost zapotrzebowania na import drogą morską, a podmioty kontrolowane przez Skarb Państwa wskutek decyzji politycznych sprowadziły do kraju wolumeny znacząco przewyższające zapotrzebowanie. Z uwagi na efekt bazy nie dziwią zatem duże spadki. – Jednym słowem: wracamy do trendów rynkowych obserwowanych przed 2022 rokiem – mówi prezes Gorzeński. Port Gdynia jest jednocześnie wciąż mocny w przeładunkach zbóż, które wyniosły w pierwszych trzech kwartałach 4,4 mln ton.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pomorskie. Będzie remont mostu zwodzonego

Drogi i autostrady

Pomorskie. Będzie remont mostu zwodzonego

Grzegorz Rekiel 23 października 2024

Dreamliner LOT poleci z Warszawy do Katowic

Biznes i przemysł

Dreamliner LOT poleci z Warszawy do Katowic

Mateusz Kieruzal 23 października 2024

Transformacja energetyczna zaczyna się od miast

Biznes i przemysł

Transformacja energetyczna zaczyna się od miast

Redakcja 23 października 2024

Zobacz również:

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Mikołaj Kobryński 18 października 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Pozostałe z wątku:

Pomorskie. Będzie remont mostu zwodzonego

Drogi i autostrady

Pomorskie. Będzie remont mostu zwodzonego

Grzegorz Rekiel 23 października 2024

Dreamliner LOT poleci z Warszawy do Katowic

Biznes i przemysł

Dreamliner LOT poleci z Warszawy do Katowic

Mateusz Kieruzal 23 października 2024

Transformacja energetyczna zaczyna się od miast

Biznes i przemysł

Transformacja energetyczna zaczyna się od miast

Redakcja 23 października 2024

Zobacz również:

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku przeładował 58 mln ton w trzy kwartały

Mikołaj Kobryński 18 października 2024

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na przebudowę rampy Ro-Ro w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5