Gmina Sławków planuje budowę łącznika między drogą krajową nr 94 a terminalami przeładunkowymi. Trwa drugi przetarg w tej sprawie – zrezygnowano m.in. z dwupoziomowego węzła.
To inwestycja, którą planowano od dawna – jeszcze w 2010 roku. Pierwotnie łącznik drogowy pomiędzy drogą krajową nr 94 a Euroterminalem i stacją PKP LHS w Sławkowie miał być realizowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, do realizacji tego planu jednak nie doszło – skończyło się na opracowaniu dokumentacji.
Miastu zależało na realizacji inwestycji zarówno z uwagi na chęć rozwoju multimodalnego węzła logistycznego, jak i zmniejszenia uciążliwości, które już teraz dotykają mieszkańców w związku z funkcjonowaniem terminali przeładunkowych.
W Sławkowie znajduje się najdalej wysunięty na zachód punkt linii szerokotorowej, tzw. Linii Hutniczej Szerokotorowej – LHS. Położenie na styku toru normalnego i szerokiego, w pobliżu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz tras szybkiego ruchu (przez miast przebiega droga krajowa nr 94, w niedużej odległości znajduje się także trasa S1) czyni go atrakcyjnym miejscem pod względem gospodarczym. Terminale przeładunkowe nie mają jednak bezpośredniego połączenia z ogólnokrajową siecią drogową, co oznacza, że ruch ciężarowy z i do terminali odbywa się po ulicach miasta.
Wyświetl większą mapę
W 2022 roku miastu udało się pozyskać dofinansowanie na budowę łącznika drogowego między Euroterminalem a DK-94 i PKP LHS. W ramach Programu Polski Ład miasto uzyskało promesę na 250 mln zł. Samorząd przygotował program funkcjonalno-użytkowy, ogłoszony został także przetarg na realizację tej inwestycji. Przed końcem 2023 roku postepowanie zostało jednak unieważnione.
Zakres prac przewidziany w przygotowanym wówczas PFU szacowany był na 428 mln zł. To znacznie więcej niż kwota, na którą opiewała promesa. Zdecydowano więc o zmianie zakresu, w tym przede wszystkim zastąpienia najbardziej kosztownego elementu –dwupoziomowego węzła na DK-94, który został zaplanowany na podstawie dokumentacji przygotowanej jeszcze przez GDDKiA. Zdecydowano o zastąpieniu go skrzyżowaniem w jednym poziomie, wyposażonym w sygnalizację świetlną. Ponadto dwa ronda na przecięciu łącznika z drogami powiatowymi także zostały wyjęte z zakresu inwestycji – mają być zrealizowane przez powiat będziński, a Sławków finansowo wesprze ich realizację. Zmiana zakresu wymagała uzgodnień z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
W efekcie na początku 2025 roku ogłoszony został nowy przetarg, na zmniejszony zakres zadania. Termin składania ofert właśnie został wydłużony do 15 kwietnia.
Na realizację zamówienia przewidziano 42 miesiące.
Ta inwestycja jest pierwszym etapem połączenia drogowego do Euroterminala. W planach jest jego przedłużenie do drogi ekspresowej S1.