Rynek Infrastruktury
– Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, że chińskie firmy są jak najbardziej uprawnione do składania ofert i wykonywania inwestycji w Polsce i nie powinny być w żaden sposób dyskryminowane. Centralny odcinek II linii metra buduje konsorcjum polsko-turecko-włoskie, czyli jednym z partnerów jest firma spoza Unii Europejskiej – wyjaśnia Adamski.
– Chińscy przedsiębiorcy powinni mieć takie same szanse na wygraną w przetargach na budowę kolejnych odcinków II linii metra jak każdy inny wykonawca. Ich powodzenie powinno zależeć wyłącznie od tego, jaką przedstawią ofertę i czy spełni ona wszystkie oczekiwania zamawiającego (w tym wypadku m.st. Warszawy) – uważa wiceprezes SISKOM.
– Dotychczasowe doświadczenia wskazują na to, że być może chińskie firmy powinny zastanowić się na dobraniem sobie doświadczonych partnerów lokalnych – tak jak uczynili wspomniani już wykonawcy z Turcji – stwierdza Jakub Adamski.
W 2009 roku odrzucono ofertę chińskiego COVEC-u na budowę centralnego odcinka metra w Warszawie. Mimo tego, że COVEC przegrał stołeczny przetarg, chińskie firmy nie zamierzają zrezygnować z aktywności na polskim rynku.
Koncern budowlany Shanghai Urban Construction Group jest zainteresowany budową II linii metra w Warszawie. Chce również realizować inwestycje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.