Rynek Infrastruktury: Tor podejściowy do portu będzie mógł być pogłębiony do głębokości 12,5 metra. W realizacji jest modernizacja brzegów, realizowana przez Urząd Morski. Jak port zyska na pogłębieniu toru?
Jarosław Siergiej, prezez Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście: Prowadzona przez Urząd Morski w Szczecinie inwestycja związana z modernizacją toru wodnego Świnoujście–Szczecin uwzględnia plany pogłębienia wejścia do Szczecina. Jednym z efektów trwającej obecnie przebudowy umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego i Mielińskiego ma być uzyskanie gotowości technicznej do pogłębienia toru do głębokości 12.5 m.
Pogłębienie toru wodnego do Szczecina jest koniecznością. Tylko wtedy port w Szczecinie utrzyma budowaną przez lata pozycję konkurencyjną. Wystarczy spojrzeć na głębokości akwenów w innych portach morskich - bałtycki standard wynosi 15–16 m. W naszym przypadku, głębokość techniczna liczącego 68 km toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem, prawie na całej długości, wynosi 10,5m. Pozwala to na bezpieczną żeglugę statków o zanurzeniu 9,15m.
Czy ZMPSiŚ dysponuje szacunkami co do wzrostu przeładunków, zatrudnienia bezpośrednio w porcie i w otoczeniu gospodarczym?
Aby stworzyć bazę wyjściową do dyskusji nad koniecznością pogłębienia toru wodnego, grupa szczecińskich naukowców w latach 2010-2012 wykonała analizy, które w sposób wielowymiarowy mogłyby przedstawić aspekty pogłębienia toru wodnego. Prace te prezentują szereg korzyści, które wystąpią zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak i po jej oddaniu do eksploatacji. Korzyści te zostały zidentyfikowane zarówno dla portu w Szczecinie i regionu zachodniopomorskiego, jak i dla morsko-lądowego łańcucha transportowego obsługującego wymianę handlową dokonywaną z wykorzystaniem portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Wnioski płynące z tych unikatowych prac można ująć bardzo syntetycznie. Niewątpliwie, realizacja inwestycji związanej z pogłębieniem toru wodnego do Szczecina do głębokości 12,5m znacząco poprawi dostępność i konkurencyjność portu. Ponadto otworzy go na nowe ciągi ładunkowe oraz istotnie zwiększy jego możliwości przeładunkowe. Pogłębienie toru wodnego umożliwi dalszy rozwój zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu i pozytywnie wpłynie na atrakcyjność gospodarczą portu oraz całego regionu, w którym dzięki tej inwestycji może powstać ponad 5 tysięcy nowych miejsc pracy.